Hej,
Måste göra om avloppet för anslutning till kommunalt VA och drar nya kanaler, tyvärr måste dessa placeras grunt då det finns mycket berg i grunden.
Följande är planen att det ska se ut:
Det bruna är dikeskanten/marken.
Gröna lagret: I botten har jag i ett lager av fiberduk, 1,4 meter bred så den går upp lite längs med kanterna... måste den gå upp högre? Tänkte köpa denna som känns billig: http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/altan-tradgard/sten-markplattor/markduk/21032/fiberduk-n1
Grå lagret: Stenmjöl 0-8 mm, packat, för att få en jämn fin yta. Vilket djup ska detta lager ha?
Gula: Isolerlåda, färdig eller ihopsågad av frigolit. I lådan har jag i,
Är det därefter fritt fram att fylla igen hålet med jordmassor eller ska stenmjöl packas runt om och ovanpå isolerlådan?
Måste göra om avloppet för anslutning till kommunalt VA och drar nya kanaler, tyvärr måste dessa placeras grunt då det finns mycket berg i grunden.
Följande är planen att det ska se ut:
Det bruna är dikeskanten/marken.
Gröna lagret: I botten har jag i ett lager av fiberduk, 1,4 meter bred så den går upp lite längs med kanterna... måste den gå upp högre? Tänkte köpa denna som känns billig: http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/altan-tradgard/sten-markplattor/markduk/21032/fiberduk-n1
Grå lagret: Stenmjöl 0-8 mm, packat, för att få en jämn fin yta. Vilket djup ska detta lager ha?
Gula: Isolerlåda, färdig eller ihopsågad av frigolit. I lådan har jag i,
- Markavloppsrör på 110mm med 1% fall.
- PEX slang, 35 mm?
- Värmekabel/frostvakt
Är det därefter fritt fram att fylla igen hålet med jordmassor eller ska stenmjöl packas runt om och ovanpå isolerlådan?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
På vilket djup kommer det att ligga?
För att få bra isolerande förmåga är det viktigt att det inte kan stå vatten i diket. Har du något som dränerar bort vatten? Har diket lutning så att det kan rinna bort naturligt? Stenmjöl är ju inte heller direkt helt dränerande, utan ganska kapillärsugande. Kanske bättre att gå upp i dimension till en flis 4-8 som inte kan hålla någon direkt mängd vatten.
Lägg gärna sand eller annat försiktigt material runt lådan.
Läs http://www.elgocell.se/epspexprod.htm
För att få bra isolerande förmåga är det viktigt att det inte kan stå vatten i diket. Har du något som dränerar bort vatten? Har diket lutning så att det kan rinna bort naturligt? Stenmjöl är ju inte heller direkt helt dränerande, utan ganska kapillärsugande. Kanske bättre att gå upp i dimension till en flis 4-8 som inte kan hålla någon direkt mängd vatten.
Läs http://www.elgocell.se/epspexprod.htm
Som grundast kommer taket på lådan bara vara 15-20 cm under mark. Jag har en bergshäll som lutar neråt längs med vilken vattnet dräneras. Avloppets början är på denna hälls högsta punkt så det finns inga större mängder vatten som ska ledas bort heller.norrbottenstorpet skrev:På vilket djup kommer det att ligga?
Läs [länk]
Är det olämpligt att packa stenflis runt lådorna? Vad finns det för risk med detta material att ha runt?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Byt ut stenmjölet i lådan mot leksand 0,5-4 eller flis 4-8. Använd riktigt markisolering typ DOW markskiva istället för vanlig frigolit. Finns som lådor med tillhörande lock.
Tack för tipset.Johan Gunverth skrev:
Kommer använda mig av en färdig lösning för isolerlådorna, förmodligen denna: http://www.avloppscenter.se/pem-sla...foam-200-isolerpaket-1200x300x200mm-utvandigt
Håller på med en liknande lösning för VA till gästhus. Räknade fram att det blev billigare att isolera varje rör för sig (typ tubolit) samt köra separat värmekabel för vatten och en för avlopp.
Kikade bara snabbt på priser:Stefan_i_Sthlm skrev:
250 SEK / 2m Tubolit för 110mm rör
95 SeK / 2m Tubolit för 32mm slang
Detta ger en kostnad på ~ 170 SEK / meter. Jämfört mot ~ 220 SEK / meter med isolerlåda.
Med tubolit tillkommer dock en extra kostnad för en till värmekabel, samt förmodligen en ökad elkostnad.
Blir det verkligen en så stor besparing? Eller hur räknade du?
Ja det är inga jättesummor man sparar. Jag letade på nätet för billigaste tuboliten och kom ned till ca 70 kr / m för båda dimensionerna. Sparade kanske en tusing även då jag var tvungen att köpa en värmekabel till.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 168 inlägg
Utanför. Finns ingen anledning att krångla in dessa rör i lådan.majkball skrev:
Det kan däremot vara idé att lägga värmekabeln i ett skyddsrör som sedan fylls med vatten/glykol. Värmekabel som ligger fritt i naturen är väldigt utsatt för åskväder och du vill du kunna byta ut den om den går sönder. Detta rör skall naturligtvis ligga i botten av lådan.
Har du tips på någon bra självreglerande/termostatstyrd värmekabel, som enbart drar ström när den behövs?Johan Gunverth skrev:Utanför. Finns ingen anledning att krångla in dessa rör i lådan.
Det kan däremot vara idé att lägga värmekabeln i ett skyddsrör som sedan fylls med vatten/glykol. Värmekabel som ligger fritt i naturen är väldigt utsatt för åskväder och du vill du kunna byta ut den om den går sönder. Detta rör skall naturligtvis ligga i botten av lådan.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
En alternativ lösning.Lägg ned rören och fyll sand/grus runt röret upp till överkant röret och lägg på markisolering (blå,rosa,lila) 60 cm åt vart håll. Behöver ingen värmekabel, markvärmen håller det frostfritt.Isolerar man med låda så stänger man ute markvärmen.Räcker det för mig i Umeå under plogad väg på vintern så kommer det funka i Stockholm Protte
Medlem
· Västra Götaland
· 118 inlägg
Hur djupt lägger du rören då?