Hej!
Ska dra in golvvärmerören (16mm) till fördelarskåpet och har följande frågor:
Ska dra in golvvärmerören (16mm) till fördelarskåpet och har följande frågor:
- Tomrör 25mm: Jag använder tomrör som skydd för golvvärmerören (16mm) när de går under spånskivorna och igenom golvbjälklag. Var ska tomrören sluta? Bifogar bilder från LKs instruktioner som inte säger samma sak. Antingen verkar det som att jag kan sluta med tomrören innan golvvärmerören kommer in i fördelarskåpet, via gummimuffen, eller så går tomrören in genom muffen till fördelarskåpet där den tar slut. Hur skulle ni göra?
- Rörböjningsstöd: Ska jag alltid använda rörböjningsstöden, eller bara när de får plats? När rören kommer in direkt från golvet till fördelarskåpet får de inte plats, ska jag då kapa långa delen av stödet som är mot golvet för att ändå kunna få kontrollerad och skyddad 90 graders böj?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När vi la golvvärme så var skyddsrör inte med i instruktionen från LK... La ändå skyddsrör, och det hjälpte avsevärt sen när vi behövde mata röret till de andra rummen i bjälklaget. Eftersom det är mest sannolikt att det går sönder/lossnar i skarvar och infästningen så tyckte vår rörmokare att det var okej att skyddsrören sluta under fördelarskåpet innan gummimuffen. Rörböjningsstöden fick inte plats i bjälklaget där rören kommer upp så de va bara skippa dom då.
Tack för att du delade din erfarenhet. Ang tomrören så gör vi nog så - gummimuffarna vi har tar inte 25mm så jag kapar dem så de tar 16mm så slipper jag köpa massa nya.K kniv skrev:När vi la golvvärme så var skyddsrör inte med i instruktionen från LK... La ändå skyddsrör, och det hjälpte avsevärt sen när vi behövde mata röret till de andra rummen i bjälklaget. Eftersom det är mest sannolikt att det går sönder/lossnar i skarvar och infästningen så tyckte vår rörmokare att det var okej att skyddsrören sluta under fördelarskåpet innan gummimuffen. Rörböjningsstöden fick inte plats i bjälklaget där rören kommer upp så de va bara skippa dom då.
Klicka här för att svara