Kommunen har grävt en servis med vatten och avlopp vid tomtgräns där jag genom spolbrunnen mäter att den endast ligger på 1,30m djup. När jag nu ringer kommunen så hävdar de att det är det djup som de hamnade på med hänsyn till deras avloppsnätet utanför mig. Jag själv måste ha lut och då går minst 20-30cm bort ytterligare. Känns sådär. När jag initialt pratade med kommunen sa de att de lägger på 1,80m. Jag tänker att någonstans måste det finnas reglerat i lagar och förordningar som styr sådant. Det kan ju inte vara så godtyckligt att någon kommun gräver ner till 4,00m och en annan tycker att det går finfint att gräva ner en vattenslang på 20 cm. Så frågan är av juridisk natur, blir det mitt problem att kommunen inte kommer ner på tillräckligt djup eller finns det något jag kan stötta mig mot för att få kommunen att ta hand om ”sitt” problem? Jag bor i Mälardalen och frostfritt här ligger på 1,60m.

Menar du att avloppsvattnet riskerar att frysa pga 1,60m ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Menar du att avloppsvattnet riskerar att frysa pga 1,60m ?
De kartor som finns säger att frostfritt djup här är 1,60m. Frågan är snarare vilket det minsta djup en kommun kan leverera servisen på är. Som det är nu kan jag hamna på 1,00m med mitt eget lut inräknat..Visst kan jag gräva mitt inkommande vatten djupare men djupet vid tomtgräns är fortfarande 1,30m.

Det viktiga är att vattnet hamnar tillräckligt djupt och det borde inte vara några problem. Är du orolig för att avloppet skulle kunna frysa så kan du isolera ovanpå rören.

• Gilla
Flipbed och 3 till
  • Laddar…
Spolbrunnen mätte du till 1,3 m, men inkommande vattnet då? Det löper ju större risk att frysa än avloppet.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Inkommande vatten blir väl ändå på 1,6 m om du vill? Normalt lägger man även en elslinga runt vattenledningen för säkerhets skull. Avloppsvatten fryser inte på den nivån med rätt fall. Du kan bråka med kommunen men du brukar om påvens skägg i detta fall :(

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag ska kolla med kommunen om vatten och avlopp ligger på olika nivåer. De sa dock inget om det.

Jag vill helst undvika elvärme. Isolering kommer behövas för jag har det värre närmare huset.
Bråka är inte ett syfte, men jag vill gärna ha svart på vitt vad som gäller.

I ibkcad skrev:
Jag ska kolla med kommunen om vatten och avlopp ligger på olika nivåer. De sa dock inget om det.

Jag vill helst undvika elvärme. Isolering kommer behövas för jag har det värre närmare huset.
Bråka är inte ett syfte, men jag vill gärna ha svart på vitt vad som gäller.
Jag fattar, isolera väl så lär det räcka. Om kommunen har ett giltigt skäl ska det mycket till innan du kan få dom att ändra sig. Det är en sak att få rätt även om man har rätt.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag fattar, isolera väl så lär det räcka. Om kommunen har ett giltigt skäl ska det mycket till innan du kan få dom att ändra sig. Det är en sak att få rätt även om man har rätt.
Det ligger som en sänka i det hörnet på tomten och ut mot kommunens mark. En grej skulle kunna vara att lägga på massor så har man räddar några decimeter. Jag tänker att förhandlingsläget är gynnsamt om man har rätt i sak. Kan kommunen då lägga på lite massor så är ju det en lösning med.

I ibkcad skrev:
Det ligger som en sänka i det hörnet på tomten och ut mot kommunens mark. En grej skulle kunna vara att lägga på massor så har man räddar några decimeter. Jag tänker att förhandlingsläget är gynnsamt om man har rätt i sak. Kan kommunen då lägga på lite massor så är ju det en lösning med.
Jag tycker du ska försöka få till något men förvänta dig inget.

Claes Sörmland
Avloppet fryser inte, mitt ligger på typ 1 m djup utanför huset och aldrig ett problem.

Servisen för vatten måste ned djupare. Eller som redan har tagits upp, en massa markisolering ovanpå rörgraven krävs.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Avloppet fryser inte, mitt ligger på typ 1 m djup utanför huset och aldrig ett problem.

Servisen för vatten måste ned djupare. Eller som redan har tagits upp, en massa markisolering ovanpå rörgraven krävs.
Avloppet är jag inte orolig över. Ligger på 40cm vid husgrunden, 5meter ut på 70cm. Med isolering och har aldrig fryst
Jag har bergig tomt så det är mer som en häll med mer eller mindre jord på. Utmaningar har jag ingen brist på! :surprised:

Men jag undrar fortfarande på vilket djup en kommun förväntas leverera servisen på.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B
Enligt abva för Enköpings kommun så är det istort sett Enköping kommun som har sista ordet gällande förbindelsepunkt, placering och djup.

Såg även att man I princip inte har några garantier gällande vattentryck heller.

Schematisk illustration som visar förbindelsepunkt mellan allmän VA-anläggning och en fastighets installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://enkoping.se/kommun-och-politik/forfattningssamling.html#Foreskrifter

Claes Sörmland
I ibkcad skrev:
Men jag undrar fortfarande på vilket djup en kommun förväntas leverera servisen på.
Den reglering som finns är lagen om allmänna vattentjänster:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412

Från 12-13 §§ reglerar det som du efterfrågar. I praktiken innebär det att förbindelsepunkten måste vara skyddad från frysning men servisen därifrån är din huvudvärk.

B BSOD skrev:
Enligt abva för Enköpings kommun så är det istort sett Enköping kommun som har sista ordet gällande förbindelsepunkt, placering och djup.

Såg även att man I princip inte har några garantier gällande vattentryck heller.

[bild]
[länk]
Der ligger väl i sakens natur att man som fastighetsägare ständigt är underlägsen kommunen. Men intressant! Jag ska läsa på. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.