Hej!
"Startade upp" sommarstugan idag, satte på elen, fyllde upp vattnet osv.
Stugan är helt kallställd på vintern och vattnet fullständigt dränerat.
Men jag märkte en konstig sak när jag skulle åka hem.
Vi brukar inte ha trycket på när vi inte är där så jag stängde av vattnet på inkommande ventil och öppnade en kallvatten-kran för att lätta på trycket lite. Det brukar sluta rinna, men nu gjorde det inte det. Dessutom kom det efter ett tag varmvatten och jag hörde hur det gurglade ifrån varmvattenberedaren.
Vad kan ha hänt och hur felsöker man detta?
"Startade upp" sommarstugan idag, satte på elen, fyllde upp vattnet osv.
Stugan är helt kallställd på vintern och vattnet fullständigt dränerat.
Men jag märkte en konstig sak när jag skulle åka hem.
Vi brukar inte ha trycket på när vi inte är där så jag stängde av vattnet på inkommande ventil och öppnade en kallvatten-kran för att lätta på trycket lite. Det brukar sluta rinna, men nu gjorde det inte det. Dessutom kom det efter ett tag varmvatten och jag hörde hur det gurglade ifrån varmvattenberedaren.
Vad kan ha hänt och hur felsöker man detta?
Så här ser det ut.
Den mittersta är kallvatten in.
Sitter backventilen integrerad i kopplet?
Är det någon fara med att låta det vara som det är? Så länge det är tryck i kallvattnet kommer det ju inte in något varmvatten i kallvattnet. Eller?
Den mittersta är kallvatten in.
Sitter backventilen integrerad i kopplet?
Är det någon fara med att låta det vara som det är? Så länge det är tryck i kallvattnet kommer det ju inte in något varmvatten i kallvattnet. Eller?
Hej! Hur gick det med detta?
Misstänker att jag har liknande problem som jag ska ta tag idag!
Om jag känner på inkommande KV så är röret varmt ca 1m innan det kommer till VVB - antar att det tyder på att det kommer ut VV i KV-röret?
Misstänker att jag har liknande problem som jag ska ta tag idag!
Om jag känner på inkommande KV så är röret varmt ca 1m innan det kommer till VVB - antar att det tyder på att det kommer ut VV i KV-röret?
Klicka här för att svara

