Hej!
"Startade upp" sommarstugan idag, satte på elen, fyllde upp vattnet osv.
Stugan är helt kallställd på vintern och vattnet fullständigt dränerat.

Men jag märkte en konstig sak när jag skulle åka hem.
Vi brukar inte ha trycket på när vi inte är där så jag stängde av vattnet på inkommande ventil och öppnade en kallvatten-kran för att lätta på trycket lite. Det brukar sluta rinna, men nu gjorde det inte det. Dessutom kom det efter ett tag varmvatten och jag hörde hur det gurglade ifrån varmvattenberedaren.

Vad kan ha hänt och hur felsöker man detta?

J
Troligtvis backventilen som inte tätar, då går VV baklänges ut i kallvattensidan, under VVB brukar/ska det vara en s.k armartur, i den så finns avstängning, backventil, termostat

Okej, tack för snabbt svar!
Får ta en bild imorgon och lägga upp. Men gissar att den sitter på inkommande kallvattnet då va?

Så här ser det ut.
Den mittersta är kallvatten in.
Sitter backventilen integrerad i kopplet?

Är det någon fara med att låta det vara som det är? Så länge det är tryck i kallvattnet kommer det ju inte in något varmvatten i kallvattnet. Eller?

• Värmepannas anslutningar med en central kallvatteninlopp och omgivande rör på en grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Från vänster utgående VV , säkerhetsventil , inkommande KV men vad är det för rör till höger , ser lite lustig ut med kopplingen på armaturen , är det ett KV rör som är för att få KV till annat ställe

Tack! Men var är backventilen?
Röret är dränering för vvb. Slangen som hänger på är för att det inte finns någon golvbrunn i direkt anslutning.

Krilleman
Backventilen sitter inbyggd i den delen jag ringat in.

Vad står det för siffra på den LK XXX ?

Rörkoppling med inbyggd backventil markerad med grön ring och otydlig siffra på svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej! Hur gick det med detta?
Misstänker att jag har liknande problem som jag ska ta tag idag!

Om jag känner på inkommande KV så är röret varmt ca 1m innan det kommer till VVB - antar att det tyder på att det kommer ut VV i KV-röret?

Hej. Problemet kvarstår då jag aldrig bytte backventilen som var den förmodade felkällan.

• Gilla
Timmerö
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Hej. Problemet kvarstår då jag aldrig bytte backventilen som var den förmodade felkällan.
Ok! Backventilen på inkommande kv till vvb?

Ja det var så jag förstod det från den hjälp jag fick. Jag har dock inte bytt den, men känns väl inte som att det kan vara något annat?

S StevieGee skrev:
Ja det var så jag förstod det från den hjälp jag fick. Jag har dock inte bytt den, men känns väl inte som att det kan vara något annat?
Håller med, verkar så. Får försöka läsa på lite om hur man byter den, säg gärna till om du hittat någon info!

Jag skruvade på alla rattarna ut och in några gånger och nu tror jag att det funkar faktiskt. Tror det var avstängningsratten på kv in som kanske löste det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.