1 596 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Vattenmätarkonsol
Jag planerar att montera en vattenmätarkonsol i garaget där nuvarande mätare är placerad. Enligt reglerna så ska den placeras 500 - 1000 mm från golvet. De gamla rören, från 50-60 talet, på vilka mätaren nu sitter är placerade 1050 mm från golvet. Jag kan sänka ned den nya mätarkonsolen så att den hamnar strax under 1000 mm men kruxet är att det sitter en vattenburen radiator 120 mm under mätaren mätt från mätarens underkant. Sänker jag ned vattenmätarkonsolen så kommer den ännu närmare radiatorn och då är frågan: Hur nära radiatorn får en vattenmätare placeras? Jag har visserligen aldrig någon värme på den radiatorn men det finns kanske några bestämmelse på avståndet?
Det kan inte ha någon betydelse om konsolen hamnar på en bättre arbetshöjd för kommunens byte av vattenmätare.
Glöm inte att montera ett T-rör efter mätare före avstängning in till huset, här kan man ansluta ett vattenuttag som alltid har vatten även om hela huset är avstängt för service.
Glöm inte att montera ett T-rör efter mätare före avstängning in till huset, här kan man ansluta ett vattenuttag som alltid har vatten även om hela huset är avstängt för service.
Tack för svaret men frågan jag ville ha svar på var om det finns några regler för hur nära en radiator en vattenmätare får placeras. Jag tänker närmast på om kallvattnet värms upp om radiatorn skulle vara på.L Leif i Skåne skrev:
Beror väl på hur installationen ser ut i övrigt?Dan1891 skrev:
Vårat vatten går till fördelarskåp och där kan jag stänga till de delar som behövs. Enda gången skulle väl då vara när jag behöver serva hela fördelarskåpet, men det är förhoppningsvis ett planerat arbete så jag kan förbereda med lite vatten och dessutom ha arbetet klart på en arbetsdag.
Annars är det ju rätt ställe för ett avstick för att få bästa fjutt på vattnet för trädgården?
Jag har det så. I alla gamla installationer 50-60 talet var det specificerat.Dan1891 skrev:
Det är perfekt när man behöver mecka med vattnet i huset t. ex. Byta en dusch blandare och det klabbar, då har man tillgång till vatten i trädgårdsslangen. Julafton brast en dålig presskoppling då var det bra att ha vatten i trädgårdsslangen.
Dessutom att kunna ringa hem till min rörmokare som fixade röret samtidigt som han hämtade barnen på förskolan, det är service på hög nivå.
Bild på min anl.
https://www.byggahus.se/forum/threads/uterum-var-hoest.394886/#post-3926276
OK, tack för svar. Inget som man precis måste ha då alltså.L Leif i Skåne skrev:Jag har det så. I alla gamla installationer 50-60 talet var det specificerat.
Det är perfekt när man behöver mecka med vattnet i huset t. ex. Byta en dusch blandare och det klabbar, då har man tillgång till vatten i trädgårdsslangen. Julafton brast en dålig presskoppling då var det bra att ha vatten i trädgårdsslangen.
Dessutom att kunna ringa hem till min rörmokare som fixade röret samtidigt som han hämtade barnen på förskolan, det är service på hög nivå.
Bild på min anl.
[länk]
Klicka här för att svara