Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den reglering som finns är lagen om allmänna vattentjänster:

[länk]

Från 12-13 §§ reglerar det som du efterfrågar. I praktiken innebär det att förbindelsepunkten måste vara skyddad från frysning men servisen därifrån är din huvudvärk.
Ja men här har vi ett lagrum. ;) Som vanligt blir det knepigt när det finns utrymme för tolkning. Alltid enklare med gräns vänster, gräns höger.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Kan ju vara så att stammen i gatan inte ligger mycket djupare, då finns det inte mycket att göra. Är ju även till viss del avståndet mellan stammen och spolbrunnen som kan avgöra hur högt spolbrunnen hamnar.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Normalt lägger man även en elslinga runt vattenledningen för säkerhets skull.
Normalt tror jag inte det är? Iallafall inte i mina hemtrakter. Det normala är att man lägger rören på frostfritt djup.

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
K
Djupet på avloppet verkar ju vara ganska godtyckligt. Här låg VA servisen på drygt tre meters djup. Huset på en backe ytterligare 1,5 meter upp så det blir bra swosch på avloppet.

Vattenservisen kan de ju gräva ner på vilket djup som helst och det är ju kommunens problem om det skulle frysa sönder eftersom servisen sitter före mätaren..

Jag har för mig att en cm isolering motsvarar 10 cm jord så lägger du 10 cm isolering 60 brett ovanpå ledningarna så lär det vara lugnt.
Som jag ser det så är värmekabel en nödlösning, den går sönder och funkar inte vid strömavbrott

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Lägg markisolering ovanpå och glöm avvikelsen.
Du kommer aldrig att ha några problem.

I ibkcad skrev:
r. Som det är nu kan jag hamna på 1,00m med mitt eget lut inräknat.
Inkommande vatten behöver ingen lutning.
Avlopp fryser i princip aldrig.

K Kallebo skrev:
Djupet på avloppet verkar ju vara ganska godtyckligt. Här låg VA servisen på drygt tre meters djup. Huset på en backe ytterligare 1,5 meter upp så det blir bra swosch på avloppet.

Vattenservisen kan de ju gräva ner på vilket djup som helst och det är ju kommunens problem om det skulle frysa sönder eftersom servisen sitter före mätaren..
Jo men det blir ju mitt problem om kopplingen vid servisen in på min sida av tomtgränsen skulle frysa sönder för att det inte är tillräckligt djupt just där även om jag snabbt har grävt djupare på min sida.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Lägg markisolering ovanpå och glöm avvikelsen.
Du kommer aldrig att ha några problem.
Så är det nog i praktiken ;)

M Mats skrev:
Jag har för mig att en cm isolering motsvarar 10 cm jord så lägger du 10 cm isolering 60 brett ovanpå ledningarna så lär det vara lugnt.
Som jag ser det så är värmekabel en nödlösning, den går sönder och funkar inte vid strömavbrott
Det låter vettigt. https://www.isover.se/news/forenklad-dimensionering-av-frostskydd-av-va-ledningar-tackta-med-styrofoam-skivor
Ä
r det någon som förstår sig på vad siffrorna i det blå fältet i tabellen står för? Är det bredd i meter?

Vet du ens hur djupt servisen ligger? Vad jag förstår har du bara mätt till avloppsröret och vattenledningen kan ju ligga några dm lägre.

I ibkcad skrev:
Är det bredd i meter?
Ja.

useless useless skrev:
Vet du ens hur djupt servisen ligger? Vad jag förstår har du bara mätt till avloppsröret och vattenledningen kan ju ligga några dm lägre.

Ja.
Rätt! Jag har nog formulerat mig fel. Avloppet har jag mätt till 1,30m, vattnet vet jag inte och inväntar nu svar från kommunen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det borde finnas en servisventil du kan loda i.

useless useless skrev:
Det borde finnas en servisventil du kan loda i.
Inget jag har tänkt på att man man kan men nu när du säger det borde det ju vara möjligt. Det ska jag undersöka! :D

Det var inte så enkelt att loda i ventilen. Tämligen tillsluten. Men nu var det lite mörkt. Jag ska kolla en sväng till imorgon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.