Huset byggt 1950.
I källaren hade vi en gammal toalett som nu är riven och bortplockad. Det sitter t-rör i taket för varmt/kallt vatten.
Röret skulle ju bort så då tänkte jag att det enklast är att köpa lock med packning för att täta :
https://www.byggmax.se/media/catalog/product/cache/edd75069d85b5f20e5d8572eb0b80fcd/3/1/316145-1.jpg
Problemet är att det blir inte tätt och det känns inte som att det är 100% rätt gänga.
Nöden har ingen lag, så så söndagens lösning fick bli att plocka fram det gamla röret där klämringskoplingen fortfarande satt kvar, kapa röret nära kopplingen, knipa ihop röret och löda änden så gott det går ( funkar ju inte att löda med elektoniklödkolven så det fick bli att värma/löda skiten med gasolgrillen!
- Nöden har som sagt ingen lag.
Det är en högst temporär lösning för att vi ska kunna sätta på vattnet, och det är näst intill helt tätt (kommer en droppe på 30 minuter)
Vad behöver jag ha tag på för prylar för att ersätta den gamla klämringskopplingen?
I källaren hade vi en gammal toalett som nu är riven och bortplockad. Det sitter t-rör i taket för varmt/kallt vatten.
Röret skulle ju bort så då tänkte jag att det enklast är att köpa lock med packning för att täta :
https://www.byggmax.se/media/catalog/product/cache/edd75069d85b5f20e5d8572eb0b80fcd/3/1/316145-1.jpg
Problemet är att det blir inte tätt och det känns inte som att det är 100% rätt gänga.
Nöden har ingen lag, så så söndagens lösning fick bli att plocka fram det gamla röret där klämringskoplingen fortfarande satt kvar, kapa röret nära kopplingen, knipa ihop röret och löda änden så gott det går ( funkar ju inte att löda med elektoniklödkolven så det fick bli att värma/löda skiten med gasolgrillen!
Det är en högst temporär lösning för att vi ska kunna sätta på vattnet, och det är näst intill helt tätt (kommer en droppe på 30 minuter)
Vad behöver jag ha tag på för prylar för att ersätta den gamla klämringskopplingen?
Du får börja med en bild.
Klämringskopplingar har sällan vanliga rörgängor undantaget de för 12 och 15 mm rör så ett lock med rörgönga passar förmodligen inte. Dessutom så finns det ingen plan yta för lockets packning att täta mot så du måste täta locket med lin eller gängtejp, vilket inte heller är rätt, men kan funka temporärt.
Visa kopplingen så kan du få tips om rätt typ av propp för klämringskoppling, om det är en modell som går att identifiera och fortfarande säljs.
Klämringskopplingar har sällan vanliga rörgängor undantaget de för 12 och 15 mm rör så ett lock med rörgönga passar förmodligen inte. Dessutom så finns det ingen plan yta för lockets packning att täta mot så du måste täta locket med lin eller gängtejp, vilket inte heller är rätt, men kan funka temporärt.
Visa kopplingen så kan du få tips om rätt typ av propp för klämringskoppling, om det är en modell som går att identifiera och fortfarande säljs.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Det är en sk securexkoppling inte med klämring utan en kona mellan rörände och kopplingen. En gammal typ och som du märkt också äldre dimension 16 mm.
Det finns proppar som ersätter konan när man vill plugga en anslutning. Finns tex på Rinkaby sök på securex propp.
Det finns proppar som ersätter konan när man vill plugga en anslutning. Finns tex på Rinkaby sök på securex propp.
Redigerat:
Propparna är på väg hem idag.GK100 skrev:
En dum fråga kanske: Vad jag förstår så är proppen inte likadan på båda sidor: vilken del ska in mot kopplingen och vilken del ska peka utåt?
propparna ska ju ersätta konan som sitter inne i kopplingen, men ska jag spara en bit rör? ( precis så som jag har det redan idag) Det borde väl räcka med bara konan? det som gnager mitt sinne är att det står att den bara är 15mm och att en bit konat rör hjälper till att bygga upp rätt storlek.
Proppen ska räcka och den längre delen gå ut genom muttern. När du har den bör det vara enkelt att bedöma om den passar ok med sin vinkel i delen som ersätter konan in mot kopplingen dvs ligger an rätt i tätningsytorna. Och det är precis som en gång vid originalmontaget att smörja ytor och gängor med tex Locherpasta.
Det har funnits några varianter, årsmodeller av securexkopplingar så det kan i så fall ställa till det lite men du märker hur det passar i ditt fall.
Det har funnits några varianter, årsmodeller av securexkopplingar så det kan i så fall ställa till det lite men du märker hur det passar i ditt fall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


