Vattenmätare med huvudkran och en röd ventil som inte tätar ordentligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad gör man när huvudkranen på inkommande vatten inte tätar. Går att vrida vredet men den (bottenventilen
) följer tydligen inte med. På andra sidan går det bra att stänga. Hmmm..vad gör man?
Tacksam för tips
 
Kontaktar en vvs-firma
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Om du vill göra jobbet själv så skaffar du fram en ny kulventil, sedan ringer du VA-nätägaren och ber dom stänga av vattnet (vissa tar betalt), byt sedan ventilen, ring VA-nätägaren igen å be dom sätta på vattnet igen.
 
  • Gilla
Andrehandymagi och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om du vill göra jobbet själv så skaffar du fram en ny kulventil, sedan ringer du VA-nätägaren och ber dom stänga av vattnet (vissa tar betalt), byt sedan ventilen, ring VA-nätägaren igen å be dom sätta på vattnet igen.
S s97danl skrev:
Kontaktar en vvs-firma
Okej, det är alltså byte som gäller! Tänkte om det fanns ngt. annat knep.
Tack för tipset…any how!
 
Skulle börja med att kontrollera ifall axeln till ventilen följer med när du vrider. Kan ju vara så att själva handtaget är rund draget och inte vrider ventilen.
 
T topmount skrev:
Skulle börja med att kontrollera ifall axeln till ventilen följer med när du vrider. Kan ju vara så att själva handtaget är rund draget och inte vrider ventilen.
Ja så skulle jag också vilja testa innan något annars görs.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja så skulle jag också vilja testa innan något annars görs.
Ja, axeln hänger med ett kvartsvarv, så jag antar att den släppt i själva ventilhuset…eller?
 
Jag skulle inte själv pillat på ventilen till ingående vatten. Om något skiter sig och det börjar läcka så går inte vattnet att stänga av.
Det kan ju dröja innan vattnet stängs av ute i gatan.
 
S s97danl skrev:
Jag skulle inte själv pillat på ventilen till ingående vatten. Om något skiter sig och det börjar läcka så går inte vattnet att stänga av.
Det kan ju dröja innan vattnet stängs av ute i gatan.
Det är därför man ringer VA-ägaren å be dom stänga av vattnet innan man rör ventil(en/erna) vid vattenmätaren.
På så sätt är vattnet avstängt innan överlämningspunkten.

Edit: Det finns även verktyg för att klämma ihop PEM-slang,
Tex, https://www.ahlsell.se/products/va--mark/tryckror/tillbehor-peh-tryckror/2112906/
 
  • Gilla
s97danl
  • Laddar…
Stevo52 Stevo52 skrev:
Ja, axeln hänger med ett kvartsvarv, så jag antar att den släppt i själva ventilhuset…eller?
¨Men om du monterar bort muttern och tar bort röda vredet. Kan du inte vrida på axeln med en skiftnyckel då? Eller - du menar att axeln följer med vredet och att det går att vrida ett kvarts varv utan att ventilen är stängd? Isåfall låter det som ventilen är trasig.

Det är ju en modern ventil så jag skulle kanske inte vara överdrivet orolig för att testa lite även om jag håller med om att man ska vara försiktig.
 
S s97danl skrev:
Jag skulle inte själv pillat på ventilen till ingående vatten. Om något skiter sig och det börjar läcka så går inte vattnet att stänga av.
Det kan ju dröja innan vattnet stängs av ute i gatan.
Demmpa Demmpa skrev:
Det är därför man ringer VA-ägaren å be dom stänga av vattnet innan man rör ventil(en/erna) vid vattenmätaren.
På så sätt är vattnet avstängt innan överlämningspunkten.

Edit: Det finns även verktyg för att klämma ihop PEM-slang,
Tex, [länk]
Det kan vara värt att kolla utmed rören som leder in, det kan finnas en avstängningspunkt före ”snurrkranarna”.

Vi har en sådan, och kan stänga stänga av vattnet före ”snurrkranarna”. Har kommit till nytta några gånger.

Bor i tätort i Stockholmsområdet, så ingen exotisk ”bara i obygden”-variant.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Det kan vara värt att kolla utmed rören som leder in, det kan finnas en avstängningspunkt före ”snurrkranarna”.

Vi har en sådan, och kan stänga stänga av vattnet före ”snurrkranarna”. Har kommit till nytta några gånger.

Bor i tätort i Stockholmsområdet, så ingen exotisk ”bara i obygden”-variant.
Okej! Tack för alla tips! Gott med svar!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.