Ur energisynpunkt är det två faktorer som spelar in: Tomgångsförlusten och förbrukningen.
Tomgångsförlusten ökar med högre temp, men för en modern beredare handlar det om mindre än 100 kWh per år i skillnad mellan de två temperaturerna.
Energiåtgången på grund av förbrukningen beror på hur mycket vatten du använder och påverkas inte av hur varmt vattnet är i beredaren.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ok man blir lite klokare. Från kallt till 60 grader tog det 3 timmar exakt i min nya 200 liters beredare på 3kw inkopplat. Det är ganska bra med tanke på min gamla 25 år thermia på 300 liter där den kunde gå 2-3 timmar och tugga på 1 dusch.
Men nu vred jag ner blandningventilen till min. Och i slutet klickar den när man snurrar vad kan det bero på?

Vet inte varför den klickar. Vet inte heller varför man skulle vilja ställa den på min. Det betyder bara att du får kallt eller ljummet vatten i kranen. Du ska normalt inte pilla alls på blandningsventilen. Du spolar hett vatten i kranen och justerat plus eller minus tills du får önskad maxtemp i kranen. Sen rör du den inte mer.
Vill du få mer volym varmvatten så pillar du på pannan (beredaren).

B Bjober skrev:
Vet inte varför den klickar. Vet inte heller varför man skulle vilja ställa den på min. Det betyder bara att du får kallt eller ljummet vatten i kranen. Du ska normalt inte pilla alls på blandningsventilen. Du spolar hett vatten i kranen och justerat plus eller minus tills du får önskad maxtemp i kranen. Sen rör du den inte mer.
Vill du få mer volym varmvatten så pillar du på pannan (beredaren).
Fattar du har rätt

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.