Jag har en 30 år gammal varmvattenberedare som installerades 1992 när villan byggdes. Den fungerar bra men sedan några år har blandningsventilen slutat fungera vilket jag löst genom att istället begränsa varje blandare i huset separat. Det gör ju tyvärr att man får spola en längre stund innan varmvattnet kommer till kranen.
Jag skulle egentligen vilja byta blandningsventilen och köra vidare med varmvattenberedaren tills det är dags att renovera hela tvättstugan där denna står. Vet inte när det kan bli aktuellt men antagligen inom 10 år. Vid kontakt med VVS-firma föreslog dom dock att hela varmvattenberedaren byts ut med motiveringen att uppskattad livslängd är 10-15 år.
Till frågan, är det motiverat att byta hela beredaren eller ska jag gå emot deras rekommendation och bara byta blandningsventilen?
Jag skulle egentligen vilja byta blandningsventilen och köra vidare med varmvattenberedaren tills det är dags att renovera hela tvättstugan där denna står. Vet inte när det kan bli aktuellt men antagligen inom 10 år. Vid kontakt med VVS-firma föreslog dom dock att hela varmvattenberedaren byts ut med motiveringen att uppskattad livslängd är 10-15 år.
Till frågan, är det motiverat att byta hela beredaren eller ska jag gå emot deras rekommendation och bara byta blandningsventilen?
Byt blandningsventilen själv och kör tills den gamla går sönder. Kapitalförstöring att byta varmvattenberedare preventivt. Om det är varmt i rummet där den står så har du ingen energiförlust på grund av att den gamla är dåligt isolerad.
Tack för svar. I botten av tanken syns en hel del rost. Är det normalt eller ett orosmoln som gör att man bör överväga att byta hela beredaren?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Jag röstar också på byt. Rost på utsidan är inget bra tecken men behöver kanske inte betyda så mycket, beror på.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1789#post-4532726
Inte så kul…
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1789#post-4532726
Inte så kul…
Klicka här för att svara