Min gamla Nibe Compact har börja krångla med värmen så tänkte börja kolla på ny varmvattenberedare.
Men vad ska man välja i dagens läge?

Kollat på Jula och Biltema som verkar ha billiga baljor, farsan har en 20(?) liters beredare hos sig från Biltema och den har funkat bra sista 6-7 åren nu ungefär. Den kostade inte många tusingar när den köptes då heller.

Men kollar även på en Nibe med lite större kapacitet, men priset är lite att ta i enligt mig.
Är det så jäkla stor skillnad i kvalitet?

Vill ju helst ha något som inte sitter och drar ström hela tiden och inte orkar hålla värmen. Så energiklass A eller A+ hade varit att föredra.
Hade nog troligen behövt runt 100 liters kapacitet då vi är 2 st i hushållet för det mesta och eldar förövrigt i vedpanna för värmens skull.

Vad skulle ni rekommendera? MAXpris runt 10.000 kanske.

Häng upp en Nibe eminent. Finns i olika storlekar. Själv har jag en 120 liters rostfri som väntar på att kopplas in.

Krilleman
RoamingTornedalen RoamingTornedalen skrev:
Hade nog troligen behövt runt 100 liters kapacitet då vi är 2 st i hushållet för det mesta och eldar förövrigt i vedpanna för värmens skull.
Då hade jag börjat med att koppla in en beredare på det vedeldade värmesystemet, så har ni billigt varmvatten när ni ändå är igång och eldar.
Om ni inte vill elda under sommaren kan pannberedaren seriekopplas med en elektrisk vvb, så finns det alltid varmvatten. Det var så i mitt förra hem, fungerade bra!

Bättre Begagnad NIBE om du kan hitta

P
Vi har svart bälte i förbrukning av "billiga" VVB:er. Hos oss håller de ca 2-3 år, pga grymt aggressivt vatten. Det har också varit en anledning till att vi inte skaffat en dyrare, eftersom de likväl kan packa ihop med sådant vatten. Nu nyligen har vi installerat vattenrening för 70", mkt pengar men skönt att inte få allt förstört hela tiden. Nu sitter det en Jula/Tesy 100 liters, tror den suttit ca 1,5 år utan vattenrening. Ska bli intressant att se om den likväl packar ihop om 1 år eller om det rullar på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.