Hej på er byggahusare!
Jag står med ett avlopp som inte fungerar som jag tänker att det borde. Det rinner undan dåligt i slasken och toaletterna blir det "baksug" i när man spolar. Jag har ingen avluftning på avloppet mer än att jag har ett hål i locket på 3 kammaren och jag misstänker att jag behöver ett upp på taket också.

Då kommer vi till frågan om var man kopplar på det röret och måste det vara ett 110 rör? Har 1 rör som går från köket som ansluter i ett y-rör som går mot 3 kammaren och allt annat avlopp går i det andra röret som ansluter till y-röret. Går det koppla på efter badrummens avlopp, innan y-röret som går ut eller kommer det i inte fungera i köket, eller måste jag tänka annorlunda? Tänkte ansluta under förgreningar isåfall då det passar bra i källaren. Installation av avloppsrör och värmepanna i källare med oputsade betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt gott!

B Beretic skrev:
Hej på er byggahusare!
Jag står med ett avlopp som inte fungerar som jag tänker att det borde. Det rinner undan dåligt i slasken och toaletterna blir det "baksug" i när man spolar. Jag har ingen avluftning på avloppet mer än att jag har ett hål i locket på 3 kammaren och jag misstänker att jag behöver ett upp på taket också.

Då kommer vi till frågan om var man kopplar på det röret och måste det vara ett 110 rör? Har 1 rör som går från köket som ansluter i ett y-rör som går mot 3 kammaren och allt annat avlopp går i det andra röret som ansluter till y-röret. Går det koppla på efter badrummens avlopp, innan y-röret som går ut eller kommer det i inte fungera i köket, eller måste jag tänka annorlunda? Tänkte ansluta under förgreningar isåfall då det passar bra i källaren. [bild]
Allt gott!
Vi har ett 110 rör, men det känns overkill för ett enfamiljshus.
75mm borde räcka långt

Eftersom ni har ett befintligt system så är det nog praktiskheten som bör avgöra var ni kopplar på det och leder ut det ?

Claes Sörmland
110 mm utanför isolerat utrymme (tar höjd för isbildningen) och 75 mm kan accepteras inom husets isolerade skal.

Koppla på det på WC-stammen i huset, var spelar mindre roll.

Att det rinner dåligt i köket beror på att det nästan är stopp mellan kök och slamavskiljare. Eller backfall på röret så att ett vattenlås bildas. En avluftning kan förbättre flödet men löser inte grundproblemet med stoppet/bakfallet egentligen.

Att det sugs vatten ur WC löses av avluftningen.

Slamavskljaren ska enligt svensk standard avluftas över tak.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
Är det väldigt svårt att lösa med att komma luftning över nock, så kan du testa med en vakuumventil också. De funkar hyggligt, men ovan nock är det säkra valet.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Okej, jag tolkar era inlägg som att ett nytt vattenlås till köket är en bra idé för jag har redan spolat och rensat hela den delen av systemet för att jag trodde det var stopp, men inte. Drar väl ett 110 rör hela vägen då upp till nocken då det inte är så problematiskt.
Tack för hjälpen (y)

Claes Sörmland
B Beretic skrev:
Okej, jag tolkar era inlägg som att ett nytt vattenlås till köket är en bra idé för jag har redan spolat och rensat hela den delen av systemet för att jag trodde det var stopp, men inte. Drar väl ett 110 rör hela vägen då upp till nocken då det inte är så problematiskt.
Tack för hjälpen (y)
Och har du uteslutit en svacka på ledningen? Ett sätt att testa det är att lägga en rökbomb i slamavskiljaren och stänga locket. Om du tar bort vattenlåset i köket ska röken dyka upp där. Gör den inte det så är det troligen en svacka på ledningen som fungerar som ett extra vattenlås och det hindrar vattnet från att rinna undan bra i köket.

En enklare variant är att om vattnet rinner bra i köksstammen när vattenlåset är bortmonterat men dåligt när det sitter på plats så indikerar det samma fel. (Om vattenlåset är helt och rent så att det inte begränsar flödet.)

Har provat att spola med vattenslang i avloppet med vattenlås demonteras och då rinner det på bra så vattenlåset är väl en trolig bov

Claes Sörmland
B Beretic skrev:
Har provat att spola med vattenslang i avloppet med vattenlås demonteras och då rinner det på bra så vattenlåset är väl en trolig bov
Man kan tro det och det kan ju vara så. Men om vattenlåset är helt och rent så är det troligen inte så eftersom det är rätt otroligt att ett icke fungerande vattenlås har producerats.

Anledningen till detta symptom är då troligare att det är bakfall på ledningen så att luft i ledningen inte kan ta sig ut när man spolar vatten med vattenlåset anslutet. Det ger nämligen exakt detta symptom: långsamt flöde.

Du kan testa detta genom att koppla loss vattenlåset från avloppsstammen och låta vattnet från det flöda ut i en hink. Om det nu rinner bra genom vattenlåset så är det inget fel på det. Då är det avloppsstammen som är felet.

Det lät ju betydligt jobbigare att åtgärda än vattenlåset. Har ju ingen större lust att bila upp golvet och i värsta fall gräva upp tomten för att hitta felet :cry:

Claes Sörmland
B Beretic skrev:
Det lät ju betydligt jobbigare att åtgärda än vattenlåset. Har ju ingen större lust att bila upp golvet och i värsta fall gräva upp tomten för att hitta felet :cry:
Testa som jag beskrev ovan om du har världens sämsta vattenlås. Kanske har du tur i oturen att det är det som det handlar om för en gångs skull.

Ja hoppet är ju det sista som överger en:rofl: rökgranater har jag så det är ju lätt ordnat!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.