36 571 läst ·
17 svar
37k läst
17 svar
Installera Tvättmaskin i köket, lätt som en plätt?
Ahh, jag förstår - Resonemanget som fanns då var helt sonika mot vattenskadorna som skulle uppstå om fel visar sig på just tvättmaskinen. En sån skada i ett badrum kan inte uppstå med tanke på golvbrunn och avrinning. I köket däremot skulle det kunna uppstå stora skador om en tvättmaskin väljer att gå sönder. Där i låg resonemangen i mina tidigare föreningar.O Ordföranenharordet skrev:Ja, funderingen beror på att vi sitter i samma situation, brf:en som jag representerar och en brf-innehavare, som vill installera en tvättmaskin i köket.
Våran kåk är från 1924 med lite klena rör och vi i styrelsen måste ju ta beslut för alla boende i huset. Därför tänkte jag att det kunde vara intressant att höra hur andra brf:er resonerat.
Väldigt svårt att kontrollera förstås men om informationen framkom eller frågan ställdes gällande tvättmaskin i kök så slog man ner hårt.
OK. Den här brf-innehavaren renoverar lägenheten och vill samtidigt passa på att bygga in en fuktspärr i kökets skafferi och ställa tvättmaskinen där. Tvättmaskinen har fuktvakt och till- och frånvatten ska ske genom samma rör som vattenkranen i kökets rör. Men längre ner i huset blir det ju föreningens rör maskinen tömmer sitt vatten och vi är tveksamma till att de pallar vattentrycket om alla boende i huset helt plötsligt ska installera tvättmaskiner i sina kök. Förvisso är rören relinade för några år sedan men vi, styrelsen, är oroliga ändå.slacker skrev:
Ahh, jag förstår - Resonemanget som fanns då var helt sonika mot vattenskadorna som skulle uppstå om fel visar sig på just tvättmaskinen. En sån skada i ett badrum kan inte uppstå med tanke på golvbrunn och avrinning. I köket däremot skulle det kunna uppstå stora skador om en tvättmaskin väljer att gå sönder. Där i låg resonemangen i mina tidigare föreningar.
Väldigt svårt att kontrollera förstås men om informationen framkom eller frågan ställdes gällande tvättmaskin i kök så slog man ner hårt.
Jag skulle inte "tillåta" tvättmaskin i köket men om någon medlem drev frågan är jag inte helt säker på att förbudet skulle hålla. Jag vet helt enkelt inte vilka "paragrafer" som gör att en medlem måste ha tillstånd eller möjliggör att en förening förbjuder det.O Ordföranenharordet skrev:
Här förutsätter jag någorlunda normala stadgar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden