Byggahus.se
Installerade vvb i ett av husen. Började lukta illa. Har ni installerat en till ny i ett annat av husen. Började lukta. Är det offeranoden som reagerar?
Vissa säger ”kör filter”, men vadå, vilket filter tar bort (vad?) som reagerar (på vilket sätt?) med offeranoden?

Luktade absolut inte innan jag bytte VVB.
 
Krilleman
Första kontrollen vid detta så är det att kontrollera offeranoden om det är en emaljerad beredare (En stav av magnesium).

Dom värsta jag råkat på är det inget kvar alls....

Ny och gammal:

Anode-Rods.jpg

117148-71a3a3cf9f690d434f15d3524808d5f9.jpg
 
Krilleman Krilleman skrev:
Första kontrollen vid detta så är det att kontrollera offeranoden om det är en emaljerad beredare (En stav av magnesium).

Dom värsta jag råkat på är det inget kvar alls....

Ny och gammal:

[bild]

[bild]
ok! De är ju väldans nya. Om anoden är fin kan jag dra slutsatsen att…? Om den är dålig kan jag dra slutsatsen att..?
 
Krilleman
Om den är ny så är slutsatsen inte att anden är ansatt, ännu.

Om den är hårt ansatt eller eventuellt helt borta så löser du antagligen problemet med en ny anod.

Har du en emaljerad beredare?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Har du en emaljerad beredare?
Det vet jag faktiskt inte, kan jag se det på något vänster?

Värmeelementets termostat reglage med märke Metro Therm och olika inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Finns det ingen typskylt?
Modell, märke, tillverkningsår osv...

Undertill?

Misstänker att du har denna varianten:
Då bör den sitta innan för "luckan".

Silvergrå varmvattenberedare med en panel och lucka markerad med lila linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Typskylt för METRO THERM AB-produkt med tekniska specifikationer och varningsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
A
Från Metro Therms FAQ :
Det kan uppstå en otrevlig doft om man har en högre halt av mangan i sitt vatten. Det uppstår då en reaktion mellan manganet och magnesiumanoden i beredaren. Vi har en specialanod kallad Correx Titananod, som tillbehör, som tar bort detta problem.
 
Krilleman
rsskaegg skrev:
Från Metro Therms FAQ :
Det kan uppstå en otrevlig doft om man har en högre halt av mangan i sitt vatten. Det uppstår då en reaktion mellan manganet och magnesiumanoden i beredaren. Vi har en specialanod kallad Correx Titananod, som tillbehör, som tar bort detta problem.
Jag har även upplevt effekten tvärt om. När anoden är slut så luktar vattnet illa.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Du har mangan i vattnet som reagerar med offeranoden, om det går sätt ett manganfilter på inkommande vatten eller om det stöds byt offeranod till zink
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.