Hej!

Igår när vi satt och kollade på TV gick jordfelsbrytaren. Lyckades lokalisera det till linan som går till vår baga-pump som sitter i slamavskiljaren för att pumpa vidare avloppsvatten till en markbädd. Så fort jag kopplar in den i kontakten går brytaren. Provat olika kontakter och det är helt klart så att pumpen är "källan"

Pumpen i fråga har en flottör som "slår till" vid viss nivå, tömmer brunnen ner till en viss nivå och sen slår av.

Pumpen är snart 10 år gammal, så jag gissar att den gjort sitt - svår att se att det skulle gå att laga den?

Hur som helst, nivån i brunnen är än så länge hanterbar, och jag tror vi kan överleva till måndag genom att vara lite kreativa och använda spänner när vi använder vatten osv.

Tittar på bagas hemsida och ser att en ny pump ligger på runt 8 papp..

För att hantera helgen tänkte jag åka och köpa en dränkbar pump för smutsigt vatten och bara låta den pumpa ut lite över tomten från "rätt" kammare i brunnen så länge, har pratat med kommunen och detta skall vara OK givet det inte är den permanenta lösningen.

Det jag klurar på är, kan jag rent av koppla in en typ "jula/biltema-pump" permanent i det vanliga utloppet? Dessa kostar ju inte mer än 500-1000kr - så min bild att dessa håller i typ.. 2 veckor.. men jag kanske misstar mig? Kan jag rentav koppla in t:ex en sån här pump permanent och hoppas det håller ett par år?

Det ser ut som den har nån liknande funktion med en flottör så jag antar att den också slår till vid en viss nivå och sen slår ifrån när flottören sjunker?

Dränkbar pump i rostfritt stål för smutsigt vatten med grön och svart detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
V Volatyle skrev:
Det ser ut som den har nån liknande funktion med en flottör så jag antar att den också slår till vid en viss nivå och sen slår ifrån när flottören sjunker?
Det stämmer. Men ska pumpen slå till och från vid olika nivåer? Det kanske blir svårt med bara en givare? Du får klura på hur du ska montera den så att flottören flyter upp vid rätt nivå.

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Smutsigt vatten och avlopp är väldigt olika. Den där pumpen klarar inte papper mm. Det skall ju vara avskilt, men rinner ibland över ändå. Är ni väldigt noga med vad som åker ned i avloppet så kan det ju gå...

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Det stämmer. Men ska pumpen slå till och från vid olika nivåer? Det kanske blir svårt med bara en givare? Du får klura på hur du ska montera den så att flottören flyter upp vid rätt nivå.
Det ser ju ut som man "klämmer fast" flottören, den där gröna på bilden med viss längd på sladden. Nu killgissar jag, men jag antar att när den "reser sig" med vattennivån så kommer tillslut pumpen sätta igång och när nivån sen sjunker kommer flotttören ner igen och således slår pumpen av igen?

Eller missförstår jag något?

pacman42 pacman42 skrev:
Smutsigt vatten och avlopp är väldigt olika. Den där pumpen klarar inte papper mm. Det skall ju vara avskilt, men rinner ibland över ändå. Är ni väldigt noga med vad som åker ned i avloppet så kan det ju gå...
Okej, så detta skall isåfall ses som en mer temporär lösning då antar jag? Man behöver helt enkelt punga ut de där 8 för en riktig bagapump så att säga?.. Gissar det finns en anledning till att den kostar som den gör helt enkelt...

V Volatyle skrev:
Okej, så detta skall isåfall ses som en mer temporär lösning då antar jag? Man behöver helt enkelt punga ut de där 8 för en riktig bagapump så att säga?.. Gissar det finns en anledning till att den kostar som den gör helt enkelt...
Ja, men den är garanterat billigare på annat håll än hos Baga. Köp en sådan där och se hur länge du klarar dig. Det är en billig lärpenning.

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men den är garanterat billigare på annat håll än hos Baga. Köp en sådan där och se hur länge du klarar dig. Det är en billig lärpenning.
Ja, jag antar dock att bagas passar rakt av på alla slangkopplingar osv.. jag vill inte gärna gå ner och pilla i brunnen om vi säger så..

Som temporär lösning kanske rentav en sån där "borrmaskinspump" för 50kr är ett lämpligt alternativ, för att bara överleva till måndagen..

V Volatyle skrev:
Det ser ju ut som man "klämmer fast" flottören, den där gröna på bilden med viss längd på sladden. Nu killgissar jag, men jag antar att när den "reser sig" med vattennivån så kommer tillslut pumpen sätta igång och när nivån sen sjunker kommer flotttören ner igen och således slår pumpen av igen?

Det är helt rätt.
Personligen tror jag att du klarar dig ganska bra med den pumpen. Säker många år. Om du kan leva med att rensa pumpen någon/några gånger per år.

• Gilla
Volatyle och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det är helt rätt.
Personligen tror jag att du klarar dig ganska bra med den pumpen. Säker många år. Om du kan leva med att rensa pumpen någon/några gånger per år.
Vi rensar vår bagapump ett par gånger per år på 16 hushåll, brukar vara bindor. Ibland tvättservetter.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi rensar vår bagapump ett par gånger per år på 16 hushåll, brukar vara bindor. Ibland tvättservetter.
Tänk om folk kunde lära sig vad man får/inte får, spola ner i toaletten:crysmile:.

A AG A skrev:
Tänk om folk kunde lära sig vad man får/inte får, spola ner i toaletten:crysmile:.
Det finns alltid gäster i hushållen som ställer till det.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
S
V Volatyle skrev:

Ja så funkar den. Missade klämman för sladden. Jag hade inte sån på min…tror jag . Du skrev att den ska slå till och av på vissa nivåer. Ställer du ner pumpen i botten kommer flottören flyta när nivån blir vadå, kanske 2 dm. Är det ok så kör på.

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Ja så funkar den. Missade klämman för sladden. Jag hade inte sån på min…tror jag . Du skrev att den ska slå till och av på vissa nivåer. Ställer du ner pumpen i botten kommer flottören flyta när nivån blir vadå, kanske 2 dm. Är det ok så kör på.
Jag får helt enkelt testa. För en som inte kan något om detta (och har svåra kräkreflexer när jag kommer i närheten av brunnen..) :D.

Jag noterar att den gamla pumpen har en "vajer" i sig, och står nere i en av kamrarna, och sen går det en lång tjock slang upp från den och sen i ett U och inkopplat i utloppet.

Jag _antar_ jag bör kunna dra upp pumpen med hjälp av vajern och helt enkelt lyfta ur den ur brunnen och ställa den på marken utan att koppla ur några slangar osv? Det vill säga låta utloppet ner till markbädden vara kvar inkopplat, sen "skifta pump" till den nya pumpen (detta kommer kräva att jag pillar, men då är jag åtminstone på marken utanför brunnen) och sen hissa ner den nya pumpen i samma kammare, med rätt inställning på flottören...

Är jag rätt ute?

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
Intressant utveckling. Jag åkte och köpte ny pump och förberedde mig för ett helvetesjobb... Precis innan jag skulle börja tänkte jag, äsch - provar att koppla in den gamla pumpen en sista gång. Sagt och gjort.. ingen propp löst ut.

Vad nu?

Fyller brunnen med vatten, pump slår till och pumpar fint ifrån sig vattnet. Naturligtvis överlycklig, till den grad att jag la en flaska champagne i kylen. Samtidigt förstår jag inte vad som hänt eller hur det har självläkt.

Igår när proppen löste ut provade jag dessutom flera uttag, så jag uteslöt elfel nere vid där pumpen är inkopplad genom att dra en förlängningssladd från huset och koppla in pumpen i istället - propp löste ut ändå.

Men nu plötsligt funkar det.. Inte för att jag kan förklara varför. Men glad är jag iaf.. för att inte säga överlycklig.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Min gissning är att kabeln på något vis blivit skadad av pumpens rörelse när den startat. Efter att du micklat lite med den är kabeln nu i "rätt" läge och utlöser ingen kortis.
Men vänta bara, det är nog klokt att ha ny pump i beredskap

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.