S
sofia_lovisa: Jag löste det genom att böja tillbaka plasten med en plattång så att vattenlåsinsatsen passar igen. Tack för alla svar!
8 svar · 3,0k läst
·
N
Nileman: Tänkte byta ventilkäglor och kranar i min gamla blandare. Gängan för ventilöverdelen är M26. Nu till frågan: Min ventilkägla har gummi över hela ytan men de som säljs för M26 har gummi i ytterkant och mässing i mitten. Är detta en uppgradering eller är det fel ventilkägla jag hittat? bifogar två bilder på min och de jag hittade att köpa.
0 svar · 1,2k läst
·
F
f94-mbe: [citat] Tack. Det är ju inte svårt när man kan…:cool:
2 svar · 1,2k läst
M
-MaH-: Ja, det är normalt att mässingdelen kan snurra i pex-röret.
13 svar · 3,3k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Det är inte avluftningen av avloppet som spökar då? Saknade helt avluftning på grodan till tvättstugan och då blev det massa bubblande här och där, exempelvis precis den där effekten om man tvättade händerna i vasken. Satte dit luftventil och problemet upphörde.
2 svar · 1,2k läst
·
Immobil
Immobil: [citat] Det kan funka, annars får du byta kranöverdel.
3 svar · 918 läst
J
joshuag: Hej! Finns det nån som kan hjälpa mig identifiera just denna duschblandare? Stort tack på förhand!
0 svar · 778 läst
·
E
Erwin vanR: 3 år tillbaka renoverade vi vårt hus och monterade ett nytt vvs system med grundfos pump till grävd brunn. Efter ett år började pumpen slår av, och nu är det så att den slår av ganska ofta. Vi upptäckte att pumphuset på något sätt drar in luft, och det måste luftas dagligen. Men den fortfarande slår av varenda gång vi duschar eller tar varmt vätten. VVSare har varit inne och
0 svar · 682 läst
I
InsidersUnited: Hmm, det där gick tydligen inte att ordna. Men den är 160 cc iallafall kom det fram. Får sätta en ny blandare, fick inte fram om gängorna sitter på blandaren som på bilden nedan och man ska sätta en sådan här https://www.hornbach.se/shop/Koksblandare-FM-MATTssON-160-c-c-3028-0610-krom/7658064/artikel-detaljer.html [bild] Eller om muttern sitter på blandaren som på vanliga
6 svar · 2,2k läst
·
T
tompaah7503: En viktig fråga att lyfta.
8 svar · 8,4k läst
M
MrQ5: Testade att bända upp den försiktigt med en rak skruvmejsel. Märkte efter lite försök så rörde den sig. Tog i lite mer sen så lossnade den, den hade troligtvis fastnat i fogmassan som själva röret sitter fast med.
3 svar · 1,7k läst
·
Andrehandymagi
Andrehandymagi: [bild] Med största sannolikhet 24 V AC
2 svar · 2,7k läst
·
S0MMER
S0MMER: Det är väl bara att dra åt patronen, dom brukar täta med oring. Läcker det så kan du köpa en nyare elpatron dom har oftast samma gänga. Skulle gängorna vara paj på torken så blir det knepigare. Sitter torken på värmekretsen eller på vvc?
1 svar · 2,3k läst
Monno
Monno: Hej! För cirka två år sedan började vår 200L VVB läka vatten. Visade sig vara en 2" plugg i toppen. Oklar funktion på den då jag fick bryta sönder plåten för att komma åt? I vilket fall så hittade jag till slut en ny plugg (en propp) som skulle funka men hittade aldrig en tätning som passade så gjorde nån lin lösning som blev tät. Men väldigt lite gängor så var svårt att få
0 svar · 918 läst
·
D
docboy: Låter ju som tryckströmbrytaren är trasig. Även när du trycker in luftventilen på hydropressen får det inte komma vatten utan det ska komma luft.
7 svar · 3,1k läst
·
M
MetteKson: Opps… jag upptäckte att jag glömde bifoga länken i mitt tidigare inlägg. Här kommer den; https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/inreda-ytterligare-en-bostad/ Nu blir mitt svar förhoppningsvis begripligare. :)
4 svar · 1,2k läst
S
sören karlsson3: Sorry för sena svaret! En skvätt vatten i hydrofonen så funkar det!!!! Tack för hjälpen
8 svar · 1,6k läst
D
downey: [citat] Saken är den att vi äger våra egna vattenledningar inom området men kanske går att köpa ett lock från kommunen.
2 svar · 1,2k läst
·
M
Maskinen89: Trähus byggt 1928. 4 kanaler i skorstenen. En till braskamin plan 1, en till imkanal plan 2 sedan 2 okända men förmodat till gammal panna i källaren(kanalen är linad med ngt gammalt rör) och en till kök plan 1. Vill öppna upp de igensatta kanalerna för mera frånluft. Förslag på hur jag hittar de igensatta öppningarna? Har provat med rep och skallra men ger inte tillräckligt bra
0 svar · 516 läst
B
Bonnlepp: Ser ut som att det är kopplat som självsugande installation (lilla ventilen i botten på pumpen) Läs avsnittet om det och avsnittet om igångkörning i denna länk: https://www.emspump.se/pdf/1111.pdf
8 svar · 1,6k läst
Krilleman
Krilleman: Dubbelmutter 15 från Vatette, kromad eller gul efter tycke. Vinkel köper du också kromad eller gul, samma med ventilfästet. Och ja, det är korrekt verktyg att kalibrera LK PAL. (y)
6 svar · 1,4k läst
·
prototypen
prototypen: Vattenlås kan man tota ihop av 4 st 90 graders eller 45 graders krökar. Ersätter man en krök med ett T rör eller Y rör är det lätt att både tömma och rensa. Protte
4 svar · 830 läst
E
Em’s hus: Färdigt!
10 svar · 11,5k läst
·
J
JoeJoeJoe: [citat] Great och tack för svar!
11 svar · 9,0k läst
maah
maah: [citat] Tack men den där är fel, det ska vara 10mm. Antingen en slang att förlänga befintliga med eller så jag kan byta slangar i blandaren helt. Dom behöver vara ca 60 cm.
9 svar · 4,9k läst
·
F
freddy78: kanske ska tillägga för framtida sökare utifall länkar osv blir inaktuella modellen är fm mattsson 9000 ettgrepps badkarsblandare
5 svar · 2,2k läst
·
T
Tobyk_75: [citat] Brukar det vara överstycket som byts när en duschkran läcker?
10 svar · 3,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! En bra början är att du kontaktar ditt försäkringsbolag för de kommer att berätta vad nästa steg är, t.ex. att ta in en fukttekniker/besiktningsman.
1 svar · 1,8k läst
ulfben
ulfben: Sådär. Nu har vi inte hål i källargolvet längre. Snart dags att fixa lite ytskikt här nere. [bild]
9 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.