Halloj!

Nyligen flyttat in tvättmaskinen i gamla pannrummet (fd Oljeeldat numera bergvärme) och har lite problem med avloppet.

Det är ett gammalt gjutjärnsavlopp med 99% säkerhet från byggnadsåret -76. Vattnet rinner inte undan svinbra och blivit sämre snabbt sedan jag började använda tvättmaskinen där inne. Började med att göra en provisorisk lösning med ett borrat hål i botten av en hink och avloppsslangen nerstucken i denna för att minska mängden vatten ner i avloppet vid tömning. Fungerat som en bra buffert tills det inte gjorde det längre helt enkelt.

Så behöver rensa skiten såklart. Gått ner med varmvatten i högtryckstvätten men kommer inte så långt då jag inte hittat renshålet ännu. Oklart om det ens finns. Övre ringen sitter med 4 skruv med spår mjukare än en gubbröv. Drar mig för att skruva loss skiten, rädd att jag inte får dit det igen.

Min fråga är om någon känner igen avloppet i fråga och vet hur det är uppbyggt? Kommer inte ner med handen så jag kan känna för ringen är för smal och 9-åringen vägrar.

Bifogar bild, någon som känner igen?
 
Det där ser ut att vara en oljefälla?
Sen har jag tyvärr inga andra tips om skruvarna än de vanliga:
Ha Inte Bråttom!
Mejsel som passar exakt.
Droppa på olja, vänta ett par timmar-nån dag eller två, försök igen. Värm om möjligt.
Mer olja, vänta...
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Låter troligt när det stått oljepanna i rummet tidigare. Innebär det att avloppet är annorlunda utformat? Finns det fortfarande renshål om jag skruvar bort överdelen?

Om jag inte kan komma åt att rensa bättre även om jag skruvar bort ovandelen så känns det ovärt att lägga ner tiden. Redan tänkt köra med rostlösare och värme. Men har låga förhoppningar att få upp skruvarna hela...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.