Vatten & Avlopp
Derbyboy: Det lär väl dunsta bort om jag inte använder pumpen på 2-3 veckor. Helst skulle jag vilja ha en pump där inget vatten blir ståendes som jag kan ha kopplad till w. Genomströmningsberedare.
itscire: Jag fick samma problem när jag installerade mekanisk frånluft. Inget problem när vi hade självdrag men med stängd toalettdörr blev det ett undertryck som gjorde att det luktade mer skit än vanligt på toaletten. Löstes med silikon runt muffen.
köpthusvadnu: [citat] Den är trefas. Tack för hjälpen, att höra att jag också behöver en styrdosa var till stor hjälp. Det finns redan en kontaktor i elskåpet ser jag. Jag ska fråga elektrikern om dom kan använda den eller om dom behöver sätta in en till.
Ulltand: Vi fryser vår PEM-slang med värmekabel i varje vinter och det går fint.
tunellm: [citat] Aha då var det inte samma grej som jag hade hemma, har tyvärr inga fler idéer men låter ju aningen märkligt
Daniel 109: Om det rinner med självfall från avfuktarens kondensor så går det sannolikt inte.
Magnus85mm: Hej. Har bytt några radiatorer i huset. Påfyllning av vatten gick bra och luftningen gick bra på alla andra. Har ett tryck på 1,5 bar. 1-rörsystem. Men en radiator vill inte fyllas på med vatten,kommer ingen luft heller? Eller pyser OTROLIGT LITE. Kanske måste göra nått med radiatorn? Skickar bild på radiatorn som strular. /magnus
Chris38: Vattnet i brunnen är tjänligt så inget filter behövs vad jag vet
hardbigfoot: Hej! Jag har fått stopp i min infiltration. trodde att det blivit en slamflykt pga att slambilen inte skötte sig. Och när vi nu öppnade för att byta igensatta rör så är hela bädden igensatt och det står vatten i hela makadambäden. Så det visar sig att enligt arbetsrapporten till kommunen förra gången det gjordes (2009) skall den vara 3m x 17m den är 1m x 13m. Så det är problem 1.
olssonf: Hej, Har en ESBE VTR300 och en tank med dubbla slingor för varmvatten. Någon som har koll på hur den ska kopplas? Funkar det enligt skissen?
Plaincollar: Bor i en fastighet där vattenmätaren nu skall bytas. Inget annat. Huset är byggt 2003 med korrekt monterad vattenmätare i våtrum. Dock sitter konsolen 200 mm över golv. Åtkomligheten är inga problem. Måste jag låta höja konsolen till min 500 mm för att kommunen skall genomföra bytet? Branschreglerna för säker vatten 2021 säger att vattenmätaren skall sitta 500 - 1000 mm över
Drune: Tittar på samma lösning själv för Radon, Mangan, Järn. Oroar mig också för långsiktiga effekterna av att fälla ut detta i borrhålet med tanke på ackumulering & slambildning. Får återkomma ifall det skulle bli detta men letar också erfarenheter från andra
Bossebärka: [citat] Tack för svar! Googlade runt lite innan och fick uppfattningen att kostnaden ligger kring 100 000 för enskilt avlopp. Men riset kanske har gått upp som allt annat.
inescatmeow: Hej, Har flyttat till hus med eget vatten & avlopp som är utrustat med vattenburen golvvärme från uponor, en hydropress (och filter?) samt en Nibe F750FLVP. Jag är helt novis när det kommer till sånt här, har kontaktat några lokala VVS firmor för att se om dom kan göra en genomgång men tänkte att det finns säkert en hel del kunskap här med. Fråga nummer 1: Hur fungerar golvvärmen?
MathiasS: Ska montera rör och två cirkulationspumpar (vanliga Grundfos Alpha2 på sidan av en Borötank (inte min på bild, men likadan). Hur fixerar man bäst rör och cirkulationspumpar på en sådan plåtsida? Borde man montera någon skiva som är lämpligare att skruva i kanske? Det är en hel del rör som ska dit... [bild]
PLagerberg: Tack för svar, det löser ju problemet. Jag ska ändå prova att bara ha lutning åt ena hållet - känns renare och enklare så.
Vector: Ja har man uteslutit fel på pump och sådan så kan ju försöka spränga hålet för att se om det rensar nya och/eller gamla gångar så ev vattnet börjar krypa fram igen. Annars är det väl bara borra nytt hål...
Mr-forsberg: Hej, Jag håller på att renovera ett radhus från 70-talet och nu är det dags att riva ut köket. Jag försökte stänga av vattnet idag för att kunna kapa rören i köket och montera kulventiler. Jag stängde ventilerna före och efter vattenmätaren på inkommande, bröt strömmen till vvb och stängde ventilen för inkommande vatten på vvb. Trots det så hade jag fortfarande fullt tryck i
Vardagsrum: Skitspännande tråd ju, unket att TS inte luftat mer hur det utvecklade sig! @TonyM
zingo: [citat] Ja, huset är byggt i början på 80-talet (1980 om jag inns rätt). Men den undre grunden borde vara äldre, kanske från en bosättning från Romartiden. Romarna var tydligen tidiga med plasten :p
Nissens: [citat] Det stämmer med min killgissning också. Men i allmänhet har inte folk kunskapen.
yonna: [citat] Sorry - bytte ut hela blandaren då jag inte fick tag på ngn instruktion... :cool:
Krilleman: Det finns 16mm "tjockväggiga" kopparrör, dom behöver du inte ha stödhylsa i, för det finns inte vad jag vet. Förbered med 16x1 mm stödhylsa så passar dom nog allt. Jag har aldrig hört talas om att 15x1mm stödhylsa passar i 16mm kopparrör som är tjockväggiga. Men jag kan givetvis ha fel. Köp båda om du sover bättre och vill spela "safe"! (y) Minimal kostnad dock...
MartinWr: [citat] Ok, tack för snabbt svar! Beror det på att blandningsventilen inte stänger av tillflödet till beredaren?
Torpgubben: Ville minska förlusterna på vvb men skruvade tyvärr på fel ventil åt fel håll. Jag tänkte fel och skruvade på blandningsventilen, dessutom åt fel håll. Nu är det över 65 C i kranarna vilket är onödigt. Det gick först lätt att skruva ut kranen=stänga den=öka tapp temperaturen. Den är vänstergängad. Jag upptäcke efter fyra varv stängning att jag drog den åt fel håll och nu