prototypen
prototypen: Det är nog inget man gör själv. Kräver nog en del utrustning och kunnande. Protte
3 svar · 1,9k läst
tttomten
tttomten: Att tömma den tar ingen egentlig tid så det kan du med varm hand överlämna till företaget. Se bara till så du stängt av så vattnet hinner kallna så blir det bra.
1 svar · 1,5k läst
·
magnush82
magnush82: Hallå! Behöver ta bort en handdukstork ett tag för renovering. Vet inte om den sitter på en slinga med fler element, men vad jag förstått så ska man kunna stänga av så det ska funka. Tar gärna tips på hur jag ska gå tillväga och vilka kopplingar jag ska skruva loss. Se bild.
0 svar · 1,1k läst
·
R
rqx: Hej, Har en metro therm keramik beredare från -72. Hur fungerar blandarventilen på denna? Och hur fungerar dom generellt? Är dom termostatstyrda? Dvs oavsett om värmen i VVB är 60, 70 eller 80 grader så blandar den ut till 55 om den står instälkd på det? Anledningen till frågan är att jag tänker styra VVB till lågpris timmar och då kommer VVB tempen variera mellan 50-80 grader
0 svar · 618 läst
A
Avemo: Hur stor är hydroforen? Om det är en stor hydrofor och en trång bilventil för att fylla luft kan det ta timmar att få rätt tryck. Det skall gå att fylla med din kompressor. [citat] Så gör man med en hydropress. Med en hydrofor måste man ha vatten i när man fyller luft.
3 svar · 2,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det kan ju vara gamla varianten av Vatette "ballofixer" (eller minikulventil som det mer korrekt heter). Dom hade svarta vred en stund. Muttrarna ser ut som vattette, men frågan är ju om själva ventilen är det?! Står det något skrivet på ventilhusen?
1 svar · 1,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: 16x10 finns ärven som "färdig" produkt med RSK: 8547016. (y) [bild]
2 svar · 922 läst
·
JosRos
JosRos: [citat] [citat] Diskussionen i gruppen är om pumpen som suttit där tidigare inte är lite väl stor och att vi skulle kunna klara oss på en mindre/billigare.
2 svar · 958 läst
Demmpa
Demmpa: Vad jag förstår så räcker det med en ett tätt skåp samt installationslucka.
1 svar · 787 läst
·
E
etompau: Använd en polygriptång. Strålsamlaren på den översta bilden ser skum ut. Det ser ut som någon har tvingat dit den.
1 svar · 2,8k läst
·
smh
smh: [citat] Ja, nu när du säger det så låter det ju rimligt ... [citat] Jo, har ett larm så att jag får veta om temperaturen understiger 5 grader. Så i teorin borde det funka (däremot har jag aldrig behövt testa det än - peppar peppar)
18 svar · 2,6k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det löser en rörmokare utan problem, En del av avloppsstammen kan ju bytas till plast för ett nytt påstick. Här är det nog mer en fråga om att få styrelsen att ge tillstånd för åtgärden.
2 svar · 1,2k läst
·
B
Baumer: Hej Bor i ett hus byggt -73 med tillbyggt sutterängplan -86. Vi har sluten tank för avloppet och nu har den börjat dra tjuvluft vid tömning. Enligt han som tömmer är det troligen en skarv på tömningsröret som inte är tät. Röret sticker upp ca 1 meter ovan mark, och på det sitter en snabbkoppling för sugbilen. Jag har försökt gräva mig ned en bit för att se om jag kan hitta
0 svar · 1,5k läst
É
ÉlPon: Nu beter den sig lite mer normalt, nu är det ”bara” inget tryck men den extrema mängden luft är borta. Jag skruvade ur luftnippeln helt och det pös en stund. Sen försökte jag fylla en skvätt vatten där istället men vet inte om det kom in nåt i det lilla hålet. Nu är det som perioder, mest lågt tryck sen kommer en kortare stund med högt tryck och sen lågt igen. Jag låter det
24 svar · 42,7k läst
·
B
Beetledanne: Hej igen, Nu har kommunens representanter varit ut och tittat på vårt avlopp. Dom tittade på 3-kammarbrunnen att den såg hel ut, och att de inte flöt några större saker (Bajs) i tredje kammaren. Även att de sitter ett T-rör som gör att ytvattnet inte rinner ut från kammaren, utan de som ska rinna ut är de vatten som ligger några cm under vattenytan. De kollade även vår
2 svar · 1,6k läst
E
egge80: Jag ser inget anmärkningsvärt. Att det är torrt under koppen är det vattenlåset du menar? Inget konstigt med det vattnet rinner ju bort pga fallet! du har förmodligen inte fått i vattenlåset ordentligt pga svårt att trycka till pga placeringen! Rengör och smörj upp som någon sa så att det klickar i ordentligt
6 svar · 2,3k läst
·
J
Jahojjo: Tänkte jag skulle uppdatera. Varit tveksam till att ge mig på det här. Inte för att jag har tummen mitt i handen, men var ändå rädd att stå med något halvklart som krävts påkallande av rörmokare. Men idag så. Efter (nästan) timmar av läsande. Framför allt var @cpalm till god hjälp med deltagande i många trådar. Denna guide var till god hjälp också.
8 svar · 2,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Fogen släpper igenom vatten, så ur den synvinkeln så gör det inget att det saknas lite fog. Silikonet är lite ”kladdigt”, kunde ha gjorts bättre, tex genom att sätta tejp runt avloppsröret, som sticker ut genom väggen, innan silikonet applicerades och när silikonet var avjämnat så hade tejpen tagits bort. Däremot så ska tätskikt gå upp på avloppsröret. Det horisontella
1 svar · 2,5k läst
·
F
Frasse10: [citat] Låter toppen, ser fram emot att få starta igång mitt egna när huset står klart.
6 svar · 3,4k läst
harry73
harry73: TS skriver inte att han inte har vatten eller att det finns andra problem med brunnen. TS har huset i 2 månader, och bara baserat på att han tycker att brunnen är grund, vill han börja åtgärda något som kan vara en fungerande brunn helt i onödan. Bo in dig i huset och fix inget som inte är sönder (om man nu inte vill helrenovera av annan anledning)
12 svar · 7,6k läst
·
T
Thoomas: [citat] Okej, men då är jag med. Jag har goda möjligheter att lyssna i hålet. Testar det, tackar!
12 svar · 6,3k läst
·
A
Axiotrade: [citat] Jo när jag tittade vidare så såg jag att jag hade monterat en, men det var inne närmre acktanken. Hade glömt av den :)
4 svar · 1,9k läst
C
Costanza: [citat] Grattis till dig att du fick försäkringsbolaget att betala rördragningen. Förstår dock inte varför nyrenoverad källare skulle påverka något gällande det. Att de skulle stå för återställande av ytskikt till den status det var innan läcka är ju rimligt, men att de stod för ersättning av den 35 år gamla rördragningen får ju anses generöst. /C
16 svar · 6,3k läst
I
Installation: I ett enfamiljshus där du inte har sjuka människor behöver du inte oroa dig för legionella som VV och VVC skall fälja enligt folkhälsomyndigheten. Räcker med att köra vvb på 55 grader. 50 grader vid tappstället klarar du då.
5 svar · 11,2k läst
Z
ztam: Troligen för nära ca 5 m från borrhålet.
3 svar · 2,4k läst
G
Genomklok: Ja, Småland och Blekinge tillhör väl de delar av landet med sämst grundvattentillgång och har gjort de senaste åren. Hur fort det rinner till igen är svårt att säga, beror väldigt mycket på omgivningen och hur mycket nederbörd det kommer framöver. Dock brukar man räkna det hydrologiska året från ungefär nu, för att det är lägsta punkten på året. Rimligen bör det alltså bli
1 svar · 1,6k läst
S
scopett: Ja det är så idiotiskt gjort en gång i tiden Rensbrunnen tjänar mest som katastrofhål om det kommer in vatten Tills idag så har locket stuckit upp på sätt och vis De hade fasat kanterna till en grop runtikring Nu tänkte jag lägga locket i liv eller mot golvet ist Var på förslag en lågbyggd golvbrunn, en sådan du menar lrhur? Pga av varierande orsaker runtikring valde vi att inte
2 svar · 1,7k läst
·
L
LaT: Är brunnen tillräckligt vid för att kunna klättra ned i? Isåfall kan det ju vara värt att gräva ur det lösa, vattennivån kan ju stå en bit ned i det.
1 svar · 1,1k läst
S
sofia_lovisa: Jag löste det genom att böja tillbaka plasten med en plattång så att vattenlåsinsatsen passar igen. Tack för alla svar!
8 svar · 3,0k läst
·
N
Nileman: Tänkte byta ventilkäglor och kranar i min gamla blandare. Gängan för ventilöverdelen är M26. Nu till frågan: Min ventilkägla har gummi över hela ytan men de som säljs för M26 har gummi i ytterkant och mässing i mitten. Är detta en uppgradering eller är det fel ventilkägla jag hittat? bifogar två bilder på min och de jag hittade att köpa.
0 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.