Vatten & Avlopp
Danielc: [citat] Har samma och på min sitter temperaturinställningen på sidan av kopplingshärket, nära det blå reglaget för nödventilen, det står bara 1, 2, 3 etc dock så man får prova sig fram lite.
Krilleman: Rådfråga en röris som monterar en korrekt vattenmätarkonsol som är krav idag. Värt var enda krona! Förr eller senare åker du på det oavsett. Kommunens VA-avdelning är dom enda som ska hantera ventilen i gatan. För om du själv vrider sönder deras ventil så får du bekosta hela kalset, och om deras egna killar från VA-avdelningen har sönder ventilen så byter dom ute den utan extra
YuGi: Den mår säkert bra av det men rejäl nytta ger också att använda den. Om den bara står så står vattnet liksom still runtomkring. Om du tar ur vatten i brunnen måste det rinna till, vilket rensar ådrorna och t o m kan skapa nya. [citat]
J Vos: [citat] Då är det bara att handla delarna så att du får ihop fram till vasken. Det brukar gå bra att lämna tillbaka ifall det inte passar. Smörja in packningen med specialglidmedel eller diskmedel innan du trycker in röret så går det enklare och risken att skada packningen minskar.
kulle: Jag tycker du har bra koll på vad som behövs (y)
Bråkis: [citat] Hej! Efter nästan 10 år kan jag säga att du hade rätt. Har satt dit rensluckan och aldrig använt den. Räknar inte med att behöva det i framtiden heller.
Totte_S: Om du kollar i eldelen på det här forumet så finns 10-15 trådar som handlar om det. Ett tips…
Montaza: [citat] Hoppsan , det var så jag menade dvs inte använda ättika eller bikarbonat . Vi har nu haft minireningsverket i 4år och det är sällan jag känner någon lukt , bakteriedödande rengöringsmedel ska undvikas , bytt från flytande tvättmedel till pulver (fungerar dessutom bättre).
DagEv: Mitt hus är byggt 1987 och vi flyttade in 1992, och hela tiden har det klonkat i rören till alla maskiner; panna, tvättmaskin, diskmaskin även att vi har bytt alla apparater sedan dess. Det klonkar när vatten sugs in och när vatten sprutas ut, klonk, klonk, klonk. Egentligen inte nån jättestör sak, men jag är orolig för att allt klonkande kan göra att någon skarv i vattensystemet
svebbe: Håller på att renovera en gässtuga där vi ska bygga ett badrum med WC och dusch. Avlopp och tappvatten är nedgrävt till stugan som står på plintgrund. Min fråga är nu om man kan dra in tappvatten vi golvet i badrummet, kommer dra PEM 32 i genomföringshylsa med muff. Sen kommer väl mattläggaren att lägga ett uppvik upp på hylsan Har försökt tyda branchreglerna från 2021 som
rutberg: Aah, jag var nära på att byta ut blandaren helt. Men mycket riktigt, tydligen ett vanligt problem. Hittade ett nytt handtag som passade för 150 kronor på Clas Ohlson. Haft det monterat i en vecka nu utan läckage!
chali405: Hej någon som vet vad behöver jag för koppling? Kan jag använda en likande enligt bild? Tack!
Cruzze: [citat] Oftast ett rör som går ut till en huv på taket och som ska utjämna trycket när man spolar i avloppet. Vid stopp kan man t.ex se att det spolar ut långsamt på toan eller att vattenytan i toastolen rör sig lite upp och ned när man t.ex spolar en annan toalett. Men mest troligt i ditt fall är att det är nåt annat och att bullret fortplantar sig genom vattenrören...
myrstack: [citat] Absolut om du kan få dit en lucka. Även om du inte ska behöva underhåll där inne är det alltid trevligt att kunna i all fall se inbyggda detaljer för att utesluta att något hänt. En lucka för inspektion behöver inte vara så stor roll skillnad mot en lucka för underhåll så länge den är rimligt välplacerad
Fideliox: [bild] [bild] Köpte ny mätare som jag kopplade till HA. Satte den i mitten av grunden istället för där den gamla satt i en hörna nära avfuktaren. Satte upp ett larm som notifierar vid 65%+. Får avvakta några dagar och se vad genomsnittet är. Alla ventiler är igensatta förutom en där ett rör går till kaminen. Men det är lite löper runt då röret är mindre än den rektangulära
tergo: ev kanske PLUGG TILL Ø40 MM AVLOPPSRÖR (bauhaus.se) Muffplugg avloppsrör DN 40 - köp på HORNBACH.se
Pärran: Vikten har som sagt ingen betydelse... Men eftersom det inte verkar finnas så spelar det inte så stor roll.
Vermilion: [citat] Tack för info, använder dock fjärrvärme sedan 10 år tillbaka.
Kurtivan: [citat] Jodå, du gräver igen, men du har en stång upp genom marken som du kan vrida på och av. När du vrider av dräneras ledningen ut i marken, förutsatt att du har kran öppen i andra änden förstås.
Jocce81: [citat] AP-klammer känns som det räcker här. Hittade dessa på Biltema (finns kanske bättre någon annanstans?), Tror vi dom är tillräckligt styva? (Blir bara 1 hål kontra 2 på AP...) https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/monteringsdetaljer/skruvklammer-25-st-2000018346 /Jocce
zarkov: [citat] De fungerar säkert tillräckligt bra, glöm inte att lägga lite rörisolering eller liknande runt. Fördelen med Dallas är att de är digitala och kan anslutas till t.ex. en Raspberry Pi utan krångel, det går också att seriekoppla flera stycken och ändå behålla individuella mätpunkter. Lägger man sen in t.ex. Home Assistant på pajen så finns det integrationer mot KNX så att
Demmpa: Nix, det saknas inget vattenlås i den brunnen. Vattenlåset sitter fast i brunnen på den modellen,. Det vita plastpluggen tar man bort för att rensa delar av vattenlåset/golvbrunnen samt för att kunna rensa/spola utgående avloppsrör.
raindance: [citat] Det står ingen modellbeteckning på baksidan heller.
Johan Gustafsson8520: Jag har en mebranhydrofor Wellmate pentair TM. När man ska fylla på luft i den måste man ha nåt speciellt munstycke? Och hur går man tillväga när man fyller på?
Gabbie B: [citat] Känns ju dock som att det mer nödvändigt att ta loss det om jag ska spraya istället för att måla med pensel? :P Kommer ju liksom bara åt att spraya snett framifrån, och det är bara övre hälften av det. Undre hälft, baksida och allt från höger är kört att kunna spraya öht. :P
Felf: Hej, Jag gick och köpte en sommarstuga nyligen och det behövs ett nytt avlopp för BDT. Tänkte kasta ut mulltoan och ersätta med sluten tank på 5-6m3 samt sätta in nytt badrum med plastmatta. Jag har svårt att hitta uppdaterade kostander för olika jobben, tror ni detta är en bra kalkyl: - BDT avlopp med slamavskiljare och infiltration - 40.000:- - Sluten tank grävning, installation,
raindance: Så här står det på 1177 om legionella: Hur kan jag minska risken för legionella? Legionellabakterier förökar sig i vatten som är mellan 18 och 45 grader. Det här kan du göra för att förhindra att bakterierna förökar sig: Byt duschslang och duschmunstycke regelbundet. Spola igenom duschen med hett vatten om den stått oanvänd en tid. Se till att varmvattenberedaren värmer vattnet
etompau: Har dom uppgett ventilens RSK-nummer? I så fall kan du söka på detta och ev. få en uppfattning om priset.