L LantbrukarN skrev:
Dendär blåa lilla jäkeln har ja provat när ja hade problem i köksstammen, böjde till toppen så den pekade åt sidan ut mot kanterna på röret, sen satte ja skrivdgararen på dendär lilla knoppen i bakkant på veven och körde järnet! Efter det kluckade de inge mer i golvbrunnen i pannrummet, och det är 2017 det gjordes senast, så ja ser det som ett Win!
Jag missade att man driver den med en borrmaskin och inte en vev. Då kan den faktiskt funka bättre än det rensband jag tipsade om. Men det är oavsett leksaker, men är absolut värt ett försök. Och att böja fjädern i toppen, som du skriver är en god idé. Kör först ett par resor utan att böja den, fjädern far omkring ändå och river runt. tipset är att ta bort vacuumventilen och köra ner fjädern där och spola varmvatten samtidigt som man kör på med den fantastiska rensmaskinen
Inget slår dock en Ridgid

GoC GoC skrev:
Då blir det svårare :rofl:
Då far man så snabbt som möjligt spola in slangen flera meter och rensa sakta bakåt
Avloppsrensning är jag uppfödd med då farsan hade rörfirma och jag var med och rensade avlopp redan för 45 år sedan. Nisse var det oftast som fick åka ut på avloppsrensning, han svor som satan över de uppdragen. Men jag lärde mig avloppsrensningens ädla konst. Tycker faktiskt det är lite kul att få på problemet och uppleva euforin då skiten släpper och far iväg
japp jag förstår. Vid detta tillfälle löste jag problemet genom att helt enkelt byta ut 3,5m rör. Det var snabbare än att försöka rensa skiten. Innan utrymmet där rören går i källaren färdigställs ska det dit rensluckor på alla stigare, enkelt fixat innan man kör vidare.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
japp jag förstår. Vid detta tillfälle löste jag problemet genom att helt enkelt byta ut 3,5m rör. Det var snabbare än att försöka rensa skiten. Innan utrymmet där rören går i källaren färdigställs ska det dit rensluckor på alla stigare, enkelt fixat innan man kör vidare.
Exakt, ett helvete med köksavlopp. Härdat fett som sitter fast. Folkskit är enkelt att rensa bort, brukar oftast ha fastnat pga för mycket skithuspapper och tamponger som spolats ner i avloppet.
En kul gammal bild från en avloppsbrunn i Oslo,
Manhålslock med kampanjbudskap och tecknad råtta; endast bajs, kiss, toalettpapper ska spolas ner i toaletten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T Tjompo skrev:
Blir inte helt tätt när slangen är ribbad ner i grenröret
Stämmer. Den där får man täta med silikon eller liknande.

Har nu införskaffat rensband och testade det dag, men stötte snabbt på ett problem. Efter ca 1 meter dyker röret ner i en 90gradig sväng innan det fortsätter sin resa under tvättstugan. Förmodar att en motsvarande 90gradig sväng kommer lite längre ner för att räta ut ledningen igen. Hursom så kommer jag inte förbi detta med rensbandet, det blir tvärstopp! Har testat att vända på bandet också utan resultat, men kanske inte gör nån skillnad i röret. Tips på hur man hanterar såna svängar eller är det ogörligt?

B bullemedbulle skrev:
Har nu införskaffat rensband och testade det dag, men stötte snabbt på ett problem. Efter ca 1 meter dyker röret ner i en 90gradig sväng innan det fortsätter sin resa under tvättstugan. Förmodar att en motsvarande 90gradig sväng kommer lite längre ner för att räta ut ledningen igen. Hursom så kommer jag inte förbi detta med rensbandet, det blir tvärstopp! Har testat att vända på bandet också utan resultat, men kanske inte gör nån skillnad i röret. Tips på hur man hanterar såna svängar eller är det ogörligt?
Det skall allt gå att få genom det klena rensbandet (om det är ett sådant från Biltema), men kan så klart bli krångligt då det ser ut som tvåtumsrör.
Testa att styra in bandet så det ”pekar” i den riktning böjen tar. Det böjer sig ju sig bara i den riktningen. Men jag tror faktiskt du skulle behöva byta ut det gamla avloppsröret.

Då jag inte lyckats få bukt med problemet på egen hand med rensband, så lutar det mot att röris får komma hit och rensa...

Tänkte först ge det otroligt sunkiga handfatet i tvättstugan ett försök. Hur gör jag för att rensa det och komma ner i gjutjärnsstammen? Kan lossa plastringen i nederkant men sen händer inget, den stora vita delen snurrar bara runt.

• Vit handfat med ansluten vattenlås, smutsiga fläckar, brandsläckare och grå betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa vattenlåset från handfatet, ta tag inöver delen av vattenlåset och hänga loss det. Drag det åt sidan och ta loss vattenlåset från röret. Lyft upp röret. Vipps har du direkt tillgång till avloppet.
Passa på att skruva isär vattenlåset och gör rent det invändigt när ändå har tagit isär det.
Vill koll på plasttätningen som sitter bakom den undre muttern så du får det tätt när du skall återmontera

GoC GoC skrev:
Lossa vattenlåset från handfatet, ta tag inöver delen av vattenlåset och hänga loss det. Drag det åt sidan och ta loss vattenlåset från röret. Lyft upp röret. Vipps har du direkt tillgång till avloppet.
Passa på att skruva isär vattenlåset och gör rent det invändigt när ändå har tagit isär det.
Vill koll på plasttätningen som sitter bakom den undre muttern så du får det tätt när du skall återmontera
Tack för instruktion! Lyckades få av låset och köra ner rensbandet, fick kämpa mig igenom något hårt men sen släppte det och den löpte på felfritt. Var en otroligt stark avloppsstank när vattenlåset var väck, men när jag har öppnat under köksvasken (alltså samma stam 1 meter bort) så har det inte alls varit i närheten av denna stank. Verkar konstigt för mig?? Kan det vara så att själva orsaken/stoppet är i tvättstugan och att det blockerat den allra värsta stanken från att komma upp i köksvasken när jag rensat där?

B bullemedbulle skrev:
Tack för instruktion! Lyckades få av låset och köra ner rensbandet, fick kämpa mig igenom något hårt men sen släppte det och den löpte på felfritt. Var en otroligt stark avloppsstank när vattenlåset var väck, men när jag har öppnat under köksvasken (alltså samma stam 1 meter bort) så har det inte alls varit i närheten av denna stank. Verkar konstigt för mig?? Kan det vara så att själva orsaken/stoppet är i tvättstugan och att det blockerat den allra värsta stanken från att komma upp i köksvasken när jag rensat där?
Det kan det absolut vara. Fettet i köksavloppet brukar vara dom första metrarna

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.