1 611 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Vattenrör som fryser
Ska hjälpa grannen med rör som fryser ibland.
Om man stänger av inkommande vatten och öppnar kranen (det är ovanvåningen det rör sig om), kommer vattnet som är i rören ut då och så kan det inte frysa sönder? Måste man strula och tappa ur allt vatten på något sätt? Jag tänker att om röret inte är helt fullt så kan väl den eventuella isen expandera längs röret istället för att ta sönder något?
Om man stänger av inkommande vatten och öppnar kranen (det är ovanvåningen det rör sig om), kommer vattnet som är i rören ut då och så kan det inte frysa sönder? Måste man strula och tappa ur allt vatten på något sätt? Jag tänker att om röret inte är helt fullt så kan väl den eventuella isen expandera längs röret istället för att ta sönder något?
Tyvärr är det så att det lätt bildas ispluggar, så att det kan lätt frysa sönder om det bara finns vatten mellan isen och t.ex. ett tappställe.
Du behöver göra precis som du skriver, dvs tömma alla rör där det är frysrisk. Du skriver att det är en ovanvåning, är det tänkt att vattnet ska fungera på undervåningen, eller ska vattnet vara avstängt i hela huset men med underhållsvärme på nedervåningen?
Det handlar om en vecka ca och vattnet kan vara avstängt helt. Problemet är att rören till ovanvåningen fryser ibland även när värmen är på som vanligt om det blåser mycket eller är -10.M MattiasWeidhagen skrev:
Då borde det vara ganska enkelt att tömma.
Stäng av vattnet och öppna en kran på nedervåningen, kranen ska sitta så lågt ner som möjligt. Medans kranen på nedervåningen är öppen så öppnar du alla kranar på övervåningen, så kommer troligen systemet att tömma sig. Tänk på att göra det för både varmt och kallt vatten. Lämna sedan kranarna öppna och vattnet avstängt.
Stäng av vattnet och öppna en kran på nedervåningen, kranen ska sitta så lågt ner som möjligt. Medans kranen på nedervåningen är öppen så öppnar du alla kranar på övervåningen, så kommer troligen systemet att tömma sig. Tänk på att göra det för både varmt och kallt vatten. Lämna sedan kranarna öppna och vattnet avstängt.
Tack! Det ska jag prova.M MattiasWeidhagen skrev:Då borde det vara ganska enkelt att tömma.
Hur är det med varmvattenberedaren, den vill jag helst inte tömma eller hålla på med alls egentligen. Det händer inget särskilt med den om man bara låter den vara?
Klicka här för att svara