3 265 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Fruset avlopp
Hej! När jag kom till stugan igår så hade avloppet från disk och handfat fruset, förmodligen direkt under köket där det ansluter till "stora" avloppet från toaletten.
Jag ska vänta tills det blir varnare till veckan (-21 just nu) och krypa under och tina upp det.
Men, för att förekomma mer problem i vinter tills jag kan korrigera fallet till sommaren, hur "sticker man in" en värmekabel i ett avloppsrör. Finns det nån smart anslutning ex i samband med vattenlåset från diskbänken?
Jag ska vänta tills det blir varnare till veckan (-21 just nu) och krypa under och tina upp det.
Men, för att förekomma mer problem i vinter tills jag kan korrigera fallet till sommaren, hur "sticker man in" en värmekabel i ett avloppsrör. Finns det nån smart anslutning ex i samband med vattenlåset från diskbänken?
Medlem
· Stockholm
· 818 inlägg
Edit: Sorry såg nu att du ville ha värmekabel i avloppsröret. Finns säkert något liknande.S svlkent skrev:Hej! När jag kom till stugan igår så hade avloppet från disk och handfat fruset, förmodligen direkt under köket där det ansluter till "stora" avloppet från toaletten.
Ja det finns det. Frostskydd RAYCHEM Y-koppling 32 mm - 1244-011306 (bygghemma.se)
Kanke inget man gör själv. En nödlösning är att lägga varmekabel utanpå rören med en rörisolering runt. Funkar utmärkt. Dock blir det ju svårt att isolera på detta sätt under markytan (om det fryser redan där)
Hej
Normalt är det 50 mm avloppsrör från vattenlåset och ner till stammen. DÅ kan du koppla på ett Y-rör https://www.byggmax.se/grenrör-inomhusavlopp-grå-p31221
Sen finns det gummiplugg att stoppa i där du borrar ett hål som du trär i värmekabeln och sedan tätar med en tätningsmassa (Finns nåt som liknar modellera som inte torkar som du kan använda.
Borde inte gå på mer än en hundring totalt, förutom värmekabeln då ;-)
Lycka till !!
//Janne
Normalt är det 50 mm avloppsrör från vattenlåset och ner till stammen. DÅ kan du koppla på ett Y-rör https://www.byggmax.se/grenrör-inomhusavlopp-grå-p31221
Sen finns det gummiplugg att stoppa i där du borrar ett hål som du trär i värmekabeln och sedan tätar med en tätningsmassa (Finns nåt som liknar modellera som inte torkar som du kan använda.
Borde inte gå på mer än en hundring totalt, förutom värmekabeln då ;-)
Lycka till !!
//Janne
Klicka här för att svara