Hej,

Vi har en trekammarbrunn med enskilt avlopp. Det sticker upp två stycken rör från marken som jag tror är luftrör.
Det låter med jämna mellanrum från dom vilket vi tycker är störande. Går det att flytta rören och framförallt korta ner dom? Nu sticker dom upp ungefär 1 m från marken.

• Gilla
johanxx_
  • Laddar…
Inga problem att korta ner dem. Håll dem bara ovanför mark med några/någon decimeter iaf. Har med avluftningen på din infiltration/markbädden å göra. Så de är bra om de är den längden de är. Men de går att korta ner.
Ni bör inte plugga dem, utan de behöver vara avluftning där för själva reningsprocessen.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
Inga problem att korta ner dem. Håll dem bara ovanför mark med några/någon decimeter iaf. Har med avluftningen på din infiltration/markbädden å göra. Så de är bra om de är den längden de är. Men de går att korta ner.
Ni bör inte plugga dem, utan de behöver vara avluftning där för själva reningsprocessen.
Tack för svar. Vad är det för ljud som piper från dom med jämna mellanrum tro?

Längden på luftningsrören är för att garantera att de ligger ovan eventuell snönivå så vilken längd som är lämplig beror på var i landet det är.
I södra Sverige har jag hört att någon säga att de ska vara minst 50cm ovan mark för att vara säker då det sällan blir mycket snö där.
Jag gissar på att ljudet är från en pump.

• Gilla
Gården01
  • Laddar…
Rören är tilluft till bädden.
En schematisk ritning av ett avloppssystem med rör, fall, ventil, och vattenlås. Anslutning till vattenledning och vägg visas också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

luktproblemen blir inte bättre om du kapar dessa. Om lukten stör är det bättre att förlänga så den slutar ovanför huvudet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.