När man öppnar tvättställsblandaren kommer det i bland luftpruttar. Blandaren är en Grohe. Jag undrar var luften kommer ifrån. Om det fanns en läcka borde man väl se det på vattenmätaren.
 
W Wickevire02 skrev:
När man öppnar tvättställsblandaren kommer det i bland luftpruttar. Blandaren är en Grohe. Jag undrar var luften kommer ifrån. Om det fanns en läcka borde man väl se det på vattenmätaren.
Och det händer bara från en blandare?
 
Ja och det är blandaren som är sista från inkommande vatten.
 
Läckage borde vara vatten ut och inte luft in. Det är inte så enkelt så att du har kallt syrerikt vatten in och sen står vattnet där rätt stilla och värms och då löses gasen ut och samlas i rören till den blandaren?
 
Jag har inte vvb utan fjärrvärme med vvxl som värmer vattnet.
 
Kommer det precis när du öppnar kranen? Det jag tänker på är om du har vatten stående kvar i utloppet från blandaren, ex. i ett utloppsrör, och att det där då kanske kan bildas luftfickor. På den trycksatta sidan av blandaren borde det inte kunna bli några luftfickor.
 
H hempularen skrev:
Kommer det precis när du öppnar kranen? Det jag tänker på är om du har vatten stående kvar i utloppet från blandaren, ex. i ett utloppsrör, och att det där då kanske kan bildas luftfickor. På den trycksatta sidan av blandaren borde det inte kunna bli några luftfickor.
Luften kommer i regel efter en par sekunder men en tvättställsblandare är ju så kort, bara en dryg decimeter mellan ventil och utlopp så jag tycker inte det ska påverka.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.