Hej,

Nu kommer ett klassiskt problem med kluckandet från avlopp. Det sägs att det brukar betyda avloppet är på väg att täppa igen. Men jag har nyss bytt vattenlås och alla rör under handfatet är rena. Det kan jag inte säga om övriga rör i huset. Kan problemet ligga någon annanstans? Jag får kluckandet bara i badrummet, inte i köket. Bifogar en video på hur de låter.

Jag skulle uppskata tips på vad man kan göra. Tack!

• Gilla
Tonyparling och 1 till
  • Laddar…
Obefintligt eller tilltäppt luftning av avloppsröret ut ut kåken.
Då blir det så.

• Gilla
leffeisala
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Då blir det så.
Men då borde det väl klucka även i köket? Om det inte är separata avlopp ut ur huset från badrum och kök...(hmm finns det den varianten kanske?)

H Hybro skrev:
Då blir det så.
Okej, nu sitter det en sån här gumminippel mellan "stora" rören och vattenlåset. Sitter den förtätt kanske?

• Vitt rör går genom kakelvägg, tätskikt saknas eller är skadat, installationsfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V vardan1986 skrev:
Okej, nu sitter det en sån här gumminippel mellan "stora" rören och vattenlåset. Sitter den förtätt kanske?
Utan den har jag märkt att det kommer lukt och även vatten om flödet är stor (när man tömmer hela handfatet t.ex.)

Claes Sörmland
Du har med stor sannolikhet nästan stopp längre ned i stammen.

Anledningen till att det kluckar just i badrummet är att det vattenlåset är den svagaste länken.

• Gilla
leffeisala
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Då blir det så.
Nu är det här en 11-vånings hus. Så om det är fallet, borde alla få samma problem med kluckandet

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Testa hälla ner väldigt varmt vatten, kanske klassiska tipset om bikarbonat och ättika och låta puttra en stund ?

Claes Sörmland
V vardan1986 skrev:
Nu är det här en 11-vånings hus. Så om det är fallet, borde alla få samma problem med kluckandet
När spolade fastighetsägaren stammarna senast? Är det stambytt eller gammalt gjutjärn.

V vardan1986 skrev:
Men i så fall borde ju problemet ligga i vatttenlåset till vasken i badrummet ändå.
Om det nu inte kluckar i köket?

Claes Sörmland
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men i så fall borde ju problemet ligga i vatttenlåset till vasken i badrummet ändå.
Om det nu inte kluckar i köket?
Jag gissar att nästan-stoppet ligger mellan vattenlåsdelen och den vertikala stammen i huset.

• Gilla
vardan1986 och 1 till
  • Laddar…
C
V vardan1986 skrev:
Beror på - vilken våning bor du på?

C cpalm skrev:
Beror på - vilken våning bor du på?
Bor på 5:an

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När spolade fastighetsägaren stammarna senast? Är det stambytt eller gammalt gjutjärn.
Stambytt år 2000, stamspolat 2009 samt avlopspolat 2022

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar att nästan-stoppet ligger mellan vattenlåsdelen och den vertikala stammen i huset.
Okej, kan försöka göra rent så länge jag når in i det röret

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.