BirgitS BirgitS skrev:
Jag är inte den som satt upp reglerna och i den här tråden var det inte jag som tog upp de 10 cm först utan jag bara försökte ge dig ett svar om vad orsaken kan vara. Jag skrev också att det berodde på tillverkarens egna instruktioner. Det är ingen idé att du håller på och försöker övertyga mig utan gör det med Elsäkerhetsverket i stället. Men om vattnet når upp till där det finns spänning i tvättmaskinen så kan väl vattnet få en potential i förhållande till jord och då bli strömförande om någon kliver in i badrummet och stänger av vattnet med en ballofix, dvs. oberoende av jordfel i maskinen. En jordfelsbrytare förhindrar inte att någon får en stöt. Eller har jag missförstått något?

Jag försöker inte övertyga dig om något egentligen, bara ge argument för att ignorera regeln, vilket jag hade gjort.

Visst, har de en väldigt hög tröskel och lyckas fylla badrummet så att vattnet gå upp i maskinen kan du spänningsätta vattnet, utan annat jordfel i maskinen. Men, det ska ju till frånvaro av jordning och jordfelsbrytare för att inte strömmen ska brytas i det scenariot.

Blir 'tappa hårfönen i badkaret' av det scenariot. Farligt såklart, om utan jordelsbrytare.

N Nyfikken skrev:
Kan tillägga att 10 cm-regeln är ett krav från bostadsrättföreningen och kom efter renovering av badrummet (efter stambyte) och har självklart att göra med säkerhet och kanske försäkring av något slag. Oavsett så vill jag att maskinen ska upp 10 cm för att slippa konflikt och eventuellt öka säkerheten något.
(y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.