1 237 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Frågor om varmvattenberedare
Några allmänna funderingar:
1) Har en varmvattenberedare från 1999. Nibe 200 liter. Inga problem mer än att säkerhetsventilen byttes för några år sedan. Funkar alltså bra idag. Men hur länge kan man räkna med att en sådan håller innan det är dags att byta ut?
2) Kommer jag att spara el på att köpa en med färre liter? 1 person i hushållet så funderar på om den är för stor för behovet och därför värmer mer än nödvändigt...?
3) När jag läser om underhåll för varmvattenberedare så står det att den bör tömmas regelbundet och rensas från slam... Hur gör man detta, och behövs det verkligen??
1) Har en varmvattenberedare från 1999. Nibe 200 liter. Inga problem mer än att säkerhetsventilen byttes för några år sedan. Funkar alltså bra idag. Men hur länge kan man räkna med att en sådan håller innan det är dags att byta ut?
2) Kommer jag att spara el på att köpa en med färre liter? 1 person i hushållet så funderar på om den är för stor för behovet och därför värmer mer än nödvändigt...?
3) När jag läser om underhåll för varmvattenberedare så står det att den bör tömmas regelbundet och rensas från slam... Hur gör man detta, och behövs det verkligen??
Du ska inte göra något alls med den, att bara byta något som fungerar i något syte att vara före i något, den kan hålla många år till. Det med underhåll ?? har inte varit med om att tömmaoch spola någon, även dom som är äldre än din. En häftig äverkurs är det på det so sägs. Klart det brokar var en del smörja i dom vid byte av
EL-patronen, men bry dig i storlek nte. Det med storlek har betydelse , mindra vatten att värma, men även mindre VV, är inte många kronor som ett byte skulle spara. Bättre då att dra ner lite på termostaten till ca 65 C i stället för 80 C.
EL-patronen, men bry dig i storlek nte. Det med storlek har betydelse , mindra vatten att värma, men även mindre VV, är inte många kronor som ett byte skulle spara. Bättre då att dra ner lite på termostaten till ca 65 C i stället för 80 C.
1/ Den kan hålla i 20 år till, och den kan gå sönder imorrn...låt den vara, laga/byt när den rasar.K kedjehus1973 skrev:Några allmänna funderingar:
1) Har en varmvattenberedare från 1999. Nibe 200 liter. Inga problem mer än att säkerhetsventilen byttes för några år sedan. Funkar alltså bra idag. Men hur länge kan man räkna med att en sådan håller innan det är dags att byta ut?
2) Kommer jag att spara el på att köpa en med färre liter? 1 person i hushållet så funderar på om den är för stor för behovet och därför värmer mer än nödvändigt...?
3) När jag läser om underhåll för varmvattenberedare så står det att den bör tömmas regelbundet och rensas från slam... Hur gör man detta, och behövs det verkligen??
2/ En mindre förbrukar möjligen något mindre el, men det motiverar inte ekonomiskt att byta för den sakens skull. Byt när den rasar, välj storlek då.
3/ Har aldrig gjort detta, möjligen motiverat om man har ovanligt grumsigt vatten. Troligen inget behov.
Storleken är ju egentligen bara intressant om du ofta värmer den från kall till varm. Tex sommarstuga där du stänger av den. I ett hem där den alltid är på är det värmeförlusten som sedan blir intressant. Har du den i ett utrymme som du annars skulle värma med direktverkande el så är ju förlusten 0 då överskottet blir uppvärmning av rummet.
Vi har den i källaren och har aldrig behövt använda elementet där. Vi har inte rört denT TypRätt skrev:Storleken är ju egentligen bara intressant om du ofta värmer den från kall till varm. Tex sommarstuga där du stänger av den. I ett hem där den alltid är på är det värmeförlusten som sedan blir intressant. Har du den i ett utrymme som du annars skulle värma med direktverkande el så är ju förlusten 0 då överskottet blir uppvärmning av rummet.
på 20 år och den är troligtvis minst 30 år.
Klicka här för att svara
