Vår vattenspets brukar sina någon gång ibland på sensommar/höst men återhämtar sig ungefär vid den här tiden. Så, nu behöver jag sätta igång pumpen igen, men har inte fått kontakt med min "vattenkille", så tänkte göra det själv.

Jag antar att man "bara" skruvar av pumpens koppling på röret som går ner i marken (spetsen)med en rörtång, fyller på med vatten i röret, sätter på och drar åt kopplingen igen, kollar trycket i blåsan i hydroforen (vilket jag tror är bra redan) och sen startar pumpen. Det är en vanlig Foras-pump med tillhörande tank/hydrofor.

Missar jag nåt?
 
Jepp du missade. att fylla röret går bra men även slangen till pumpen måste fyllas. Och det viktigaste pumphuset på pumpen måste även det fyllas. pumpen kan inte suga om det finns luft i den
 
J jonaserik skrev:
Jepp du missade. att fylla röret går bra men även slangen till pumpen måste fyllas. Och det viktigaste pumphuset på pumpen måste även det fyllas. pumpen kan inte suga om det finns luft i den
Är det lätt att hitta var man gör det? Det borde väl vara ett lock ovanpå pumpen tänker jag?
 
  • Gilla
Mipple
  • Laddar…
Det brukar vara en plugg som sitter upptill på pumphuset och där kan man fylla på, gärna då med tratt. Förhoppningsvid så åker inte vattenet ner i brunnen, det ska vara en backventil längst ner. Sen ska det vara helt fullt utan att bubbla och sätta tillbaka pluggen. När du startar pumpen ska utloppet/kranar vara öppna så ev . luft kan gå ur pumphuset. Det hörs bra när pumpen drar vatten från brunnen. Blir ett annar ljud då. Sen stänger du kranarna.
 
J jonaserik skrev:
Det brukar vara en plugg som sitter upptill på pumphuset och där kan man fylla på, gärna då med tratt. Förhoppningsvid så åker inte vattenet ner i brunnen, det ska vara en backventil längst ner. Sen ska det vara helt fullt utan att bubbla och sätta tillbaka pluggen. När du startar pumpen ska utloppet/kranar vara öppna så ev . luft kan gå ur pumphuset. Det hörs bra när pumpen drar vatten från brunnen. Blir ett annar ljud då. Sen stänger du kranarna.
Ja, det blir ett tvåmans-jobb, för kranarna är typ 50 meter från pumpen. Jag är ganska säker på att det sitter en backventil längst ner, ja.

Tack! Ska testa. Återkommer. :)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.