Det kommer nog bli många med äldre hus som får göra om sina anläggningarP Pappa1986 skrev:
enligt både kommun och företaget som sköter slamtömning. Vi får se hur det
går med den 40 år gamla markbädden. Det var väl ett krav att ha en fungerade
markbädd efter trekammarbrunnen.
Men det är kommunen som ska påvisa att den inte fungerar, finns en dom (tror det var i Växjö-området) som fastställde att man inte generellt enbart pga av ålder får döma ut en avloppsanläggning.galento skrev:
Och är den byggd med dokumenterat tillstånd är det plussida om den fortfarande är felfri.
Fundering, gjorde man markbäddar för 40 år sedan?
https://va-i-tiden.se/natverket/201...lopp-enbart-hog-alder-inget-motiv-for-forbud/
https://www.havochvatten.se/vagledning-foreskrifter-och-lagar/rattsfall/rattsfall-om-sma-avlopp.html
Redigerat:
0galento skrev:
40 år ,då är det dax att gräva om och byta massorna på infiltrationen. Emligt dom lagar som finns, så får man gräva om och lägga nya massor för den. Detta utan att medela kommunen, det är renovering av bädden, men pass på bäden får inte flyttas i sidled åt något håll, då blir det nytt bygglov. Det som kan ställa till det är själva brunnen och den som syns är med 3 fack i. Den sorten kan vara något för liten ( ska vara på 3 m3 ) och har en förmåga att rosta sönder i infästningarna för skiljerväggarna, samt bli läck i botten
Nja, det fanns betongbrunnar större och för 5 personer permanentboende som det kallades, större än 3 kbm.J jonaserik skrev:0
40 år ,då är det dax att gräva om och byta massorna på infiltrationen. Emligt dom lagar som finns, så får man gräva om och lägga nya massor för den. Detta utan att medela kommunen, det är renovering av bädden, men pass på bäden får inte flyttas i sidled åt något håll, då blir det nytt bygglov. Det som kan ställa till det är själva brunnen och den som syns är med 3 fack i. Den sorten kan vara något för liten ( ska vara på 3 m3 ) och har en förmåga att rosta sönder i infästningarna för skiljerväggarna, samt bli läck i botten
Så det var nog helt beroende av betonggjuteriet som tillverkade dem och kvalite på betong/gjutning.
Har själv gjutit bottendelar mellan "lumpen och fortsatta studier" under 70-talet och vi har en sådan i fritidshuset.
Ja vi får se , står markbädd i kommunens tillstånd iallafall . Får hoppas att man inteA AndersS skrev:Men det är kommunen som ska påvisa att den inte fungerar, finns en dom (tror det var i Växjö-området) som fastställde att man inte generellt enbart pga av ålder får döma ut en avloppsanläggning.
Och är den byggd med dokumenterat tillstånd är det plussida om den fortfarande är felfri.
Fundering, gjorde man markbäddar för 40 år sedan?
[länk]
[länk]
behöver göra om detta. Företaget som sköter slamtömningen här hade blivit tillfrågade
av kommunen att se vilka avloppsanläggningar som borde göras om men nekade till
detta då de inte ville göra sej ovän med folk . Istället har kommunen hyrt in personer
från andra delar av landet som inte har nån koppling till personer i bygden.
Tack för länkarna
Men du ser ju om det är markbädd, den är byggd ovanpå marken. Idag byggs de med kassetter.galento skrev:
Ja vi får se , står markbädd i kommunens tillstånd iallafall . Får hoppas att man inte
behöver göra om detta. Företaget som sköter slamtömningen här hade blivit tillfrågade
av kommunen att se vilka avloppsanläggningar som borde göras om men nekade till
detta då de inte ville göra sej ovän med folk . Istället har kommunen hyrt in personer
från andra delar av landet som inte har nån koppling till personer i bygden.
Tack för länkarna.
Infiltrationen är nedgrävd. Vår infiltration vet jag kontrollerades av kommunen när det var uppgrävt och att det var lämpligt material i marken.
Åtminstone de jag sett runt fritidshuset.
Jadå den syns väl ovan markA AndersS skrev:
Trist , nu drar nog karusellen igång efter inspektionen. Du får nog en generös tidplan att fixa till det. Det därr kalhygget tillhör det inte Er så blir det mer komplicerat. Men ni kanske har plsts på egen tomt. Väljer man infiltration så är det 20m2 i yta som skall till. Sen tillkommer det minimum avtånd från infiltration till färskvattenbrunnar och energibrunnar. På egen samt grannars tomt. Tror det ligger på 50m.
Klicka här för att svara
