Har en 25mm alupex tänkt för varmvatten till en kökskran. Vad för koppling ska jag ha till denna sorts slang? Efter kopplingen måste det antagligen bli en adapter ner till G10 som anslutningen till kranen är.
Fick tips om att använda koppling enligt bild, men den är väl bara till plastslang typ PEM?
Fick tips om att använda koppling enligt bild, men den är väl bara till plastslang typ PEM?
https://www.vvsochbad.se/plast-kopp...j0lYao8j3x5SYdq0cTVzoJIuYb6TRpexoCaTYQAvD_BwE
+ koppling för att komma till rätt dim i andra änden
+ koppling för att komma till rätt dim i andra änden
Tack för hjälpen. Då ska jag leta efter en sån koppling i lokala handeln. Bauhaus kanske har?Ricksson skrev:
En fråga till, när man sätter en PRK på en PEMslang, hur viktigt är det då att köra med röravfasare på slangen?
Ska göra en enda koppling och har inte så stor lust att köpa ett verktyg för närmare tusenlappen bara för det..
Nej, bauhaus har inte VA-kopplingsset tråkigt nog.E Ett fisk skrev:Tack för hjälpen. Då ska jag leta efter en sån koppling i lokala handeln. Bauhaus kanske har?
En fråga till, när man sätter en PRK på en PEMslang, hur viktigt är det då att köra med röravfasare på slangen?
Ska göra en enda koppling och har inte så stor lust att köpa ett verktyg för närmare tusenlappen bara för det..
Kopplingssetet är även viktigt att köpa för rätt tjocklek när man kommer upp lite i dimension som du har.
Vilken 25mm ALU-PEX har du?
Och varför 25 till ett tappställe?
PEM kan du grada av med en morakniv både invändigt och utvändigt.
Nya reglerna säger dock att du ska ha blå kompensationshylsa för PRK idag.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
146 kr inkl moms
Läs mer
Ligger 25 för att det i framtiden eventuellt ska dras vidare mer därifrån, sen så är det även värmekabel i slangen, kanske behövs den dimensionen då?Krilleman skrev:
Nej, bauhaus har inte VA-kopplingsset tråkigt nog.
Kopplingssetet är även viktigt att köpa för rätt tjocklek när man kommer upp lite i dimension som du har.
Vilken 25mm ALU-PEX har du?
Och varför 25 till ett tappställe?
PEM kan du grada av med en morakniv både invändigt och utvändigt.
Nya reglerna säger dock att du ska ha blå kompensationshylsa för PRK idag.
Var iaf vad rörkillen jag fick hjälp av sa till mig då för något år sen att det behövdes 25.
Hur kan jag kolla upp vad för alupex det är? Vad skiljer sig de olika åt?
Vad är den blå kompensations hylsan för något?
Tack för hjälpen sålänge
Kopplingsset i dimension 25 finns visst bara i två varianter. (Jag miss det som tre men jag hade visst fel) Så har du PAL är det nästan säkert att det är den mindre varianten 2,3-2,5mm.
https://www.vatette.se/produkter/ko...opplingsset-klamhylsa-och-mutter-dy12-x-17-20
Kompensationshylsa är en stödhylsa i plast.
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-420-kompensationshylsa-pn10-12-25/
https://www.vatette.se/produkter/ko...opplingsset-klamhylsa-och-mutter-dy12-x-17-20
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompensationshylsa är en stödhylsa i plast.
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-420-kompensationshylsa-pn10-12-25/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är PAL? Kan jag mäta mig fram till det på slangen på något sätt?Krilleman skrev:
Vad är kompensationshylsans funktion?
Stoppar man bara i slangen i den och sen in med slang och hylsa i PRKkopplingen?
PAL var klantigt skrivet av mig, det är LK:s variant av ALU-PEX som heter så.E Ett fisk skrev:
Jag menade ju givetvis alupex mer generellt.
Yes, bara i slangen och sen dra din PRK i botten. Agerar stödhylsa invändigt i slangen.
https://assets.imi-hydronic.com/Doc...ert_System_Components/Low/PRK_instruction.pdf
En fråga igen.Krilleman skrev:
Har nu tagit lite mått på alupexen, och den ser ut enligt bild och har en tjocklek på över 3mm, närmare 4mm.
Då borde det vara den större varianten istället för den mindre du nämner?
Jag antar att det syftar på alupexens tjocklek?
Antar att du med skyddsrör menar yttre skiktet på röret. Det är vitt såfall. Tillverkare på röret har jag tyvärr inte en susning om. Köpt på Ahlsell iaf tror jag.Krilleman skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



