Har en 25mm alupex tänkt för varmvatten till en kökskran. Vad för koppling ska jag ha till denna sorts slang? Efter kopplingen måste det antagligen bli en adapter ner till G10 som anslutningen till kranen är.

Fick tips om att använda koppling enligt bild, men den är väl bara till plastslang typ PEM?
 
  • En mässingskoppling med svarta ändar, märkt "PRK", ligger på strukturerad yta, troligen en del av en ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ricksson Ricksson skrev:
[länk]

+ koppling för att komma till rätt dim i andra änden
Tack för hjälpen. Då ska jag leta efter en sån koppling i lokala handeln. Bauhaus kanske har?

En fråga till, när man sätter en PRK på en PEMslang, hur viktigt är det då att köra med röravfasare på slangen?
Ska göra en enda koppling och har inte så stor lust att köpa ett verktyg för närmare tusenlappen bara för det..
 
Krilleman
E Ett fisk skrev:
Tack för hjälpen. Då ska jag leta efter en sån koppling i lokala handeln. Bauhaus kanske har?

En fråga till, när man sätter en PRK på en PEMslang, hur viktigt är det då att köra med röravfasare på slangen?
Ska göra en enda koppling och har inte så stor lust att köpa ett verktyg för närmare tusenlappen bara för det..
Nej, bauhaus har inte VA-kopplingsset tråkigt nog.

Kopplingssetet är även viktigt att köpa för rätt tjocklek när man kommer upp lite i dimension som du har.

Vilken 25mm ALU-PEX har du?
Och varför 25 till ett tappställe?

PEM kan du grada av med en morakniv både invändigt och utvändigt.
Nya reglerna säger dock att du ska ha blå kompensationshylsa för PRK idag.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, bauhaus har inte VA-kopplingsset tråkigt nog.

Kopplingssetet är även viktigt att köpa för rätt tjocklek när man kommer upp lite i dimension som du har.

Vilken 25mm ALU-PEX har du?
Och varför 25 till ett tappställe?

PEM kan du grada av med en morakniv både invändigt och utvändigt.
Nya reglerna säger dock att du ska ha blå kompensationshylsa för PRK idag.
Ligger 25 för att det i framtiden eventuellt ska dras vidare mer därifrån, sen så är det även värmekabel i slangen, kanske behövs den dimensionen då?
Var iaf vad rörkillen jag fick hjälp av sa till mig då för något år sen att det behövdes 25.

Hur kan jag kolla upp vad för alupex det är? Vad skiljer sig de olika åt?
Vad är den blå kompensations hylsan för något?

Tack för hjälpen sålänge
 
Krilleman
Kopplingsset i dimension 25 finns visst bara i två varianter. (Jag miss det som tre men jag hade visst fel) Så har du PAL är det nästan säkert att det är den mindre varianten 2,3-2,5mm.

https://www.vatette.se/produkter/ko...opplingsset-klamhylsa-och-mutter-dy12-x-17-20

Tabell med nummer och mått, två rader markerade med rosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kompensationshylsa är en stödhylsa i plast.

https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-420-kompensationshylsa-pn10-12-25/

Blå kompensationshylsa för rör, vatteninstallation, produktsida med pris och specifikationer, onlineköp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Kopplingsset i dimension 25 finns visst bara i två varianter. (Jag miss det som tre men jag hade visst fel) Så har du PAL är det nästan säkert att det är den mindre varianten 2,3-2,5mm.

[länk]

[bild]


Kompensationshylsa är en stödhylsa i plast.

[länk]

[bild]
Vad är PAL? Kan jag mäta mig fram till det på slangen på något sätt?

Vad är kompensationshylsans funktion?
Stoppar man bara i slangen i den och sen in med slang och hylsa i PRKkopplingen?
 
Krilleman
E Ett fisk skrev:
Vad är PAL? Kan jag mäta mig fram till det på slangen på något sätt?

Vad är kompensationshylsans funktion?
Stoppar man bara i slangen i den och sen in med slang och hylsa i PRKkopplingen?
PAL var klantigt skrivet av mig, det är LK:s variant av ALU-PEX som heter så.
Jag menade ju givetvis alupex mer generellt.

Yes, bara i slangen och sen dra din PRK i botten. Agerar stödhylsa invändigt i slangen.
https://assets.imi-hydronic.com/Doc...ert_System_Components/Low/PRK_instruction.pdf
 
  • Gilla
Ett fisk
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Kopplingsset i dimension 25 finns visst bara i två varianter. (Jag miss det som tre men jag hade visst fel) Så har du PAL är det nästan säkert att det är den mindre varianten 2,3-2,5mm.

[länk]

[bild]


Kompensationshylsa är en stödhylsa i plast.

[länk]

[bild]
En fråga igen.
Har nu tagit lite mått på alupexen, och den ser ut enligt bild och har en tjocklek på över 3mm, närmare 4mm.
Då borde det vara den större varianten istället för den mindre du nämner?
Jag antar att det syftar på alupexens tjocklek?
 
  • Vit PVC-rörbit, metallarbetsbänk, verktyg, arbetsbelysningsförpackning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skjutmått mäter diameter på objekt framför metallisk texturerad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Ja precis, det är tjockleken som avgör kopplingssetet.

Vad har du för färg på skyddsröret?

LK:s 25mm variant är 3,5 nu när jag läser på och inte gissar. :p
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ja precis, det är tjockleken som avgör kopplingssetet.

Vad har du för färg på skyddsröret?

LK:s 25mm variant är 3,5 nu när jag läser på och inte gissar. :p
Antar att du med skyddsrör menar yttre skiktet på röret. Det är vitt såfall. Tillverkare på röret har jag tyvärr inte en susning om. Köpt på Ahlsell iaf tror jag.
 
Krilleman
Jag menade det grövre korrigerade röret som brukar finnas med.

1874194.jpg
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag menade det grövre korrigerade röret som brukar finnas med.

[bild]
Aha.
Det finns inget sånt. Ligger i isolering i backen.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.