Hej!
Vi har en läckande toalett på övervåningen. Efter lite snabb felsökning och konsulterande med andra så verkar det vara flottörventilen som behöver bytas då den konstant långsamt fyller på vatten. Sagt och gjort så beställde jag en "fluidmaster". Stängde av vattnet och har nu demonterat så långt jag kunnat. Men, den nya fluidmastern har längre "gängad del" i botten jämfört med den gamla. Detta leder ju då till att när den är placerad i cisternen så når den kanske 15-20 mm längre ner än den tidigare. Och detta ställer ju då till problem då den tidigare mellankopplingen (nippeln?) inte synkar då den blir för lång. Vi har tyvärr ingen flexslang, som man ser i alla smidiga videor, utan är här det fasta bockade rör. Jag antar, och hoppas, att det bara är att köpa en likadan som är kortare? Eller finns det andra bättre lösningar? Vad behöver jag veta för att kunna köpa rätt? Ska jag mäta diametern på yttergängan och sedan den totala längden jag behöver eller är det alltid standard på detta? Bifogar ett par bilder så ni ser hur det ser ut. Tack på förhand för all hjälp!
Vi har en läckande toalett på övervåningen. Efter lite snabb felsökning och konsulterande med andra så verkar det vara flottörventilen som behöver bytas då den konstant långsamt fyller på vatten. Sagt och gjort så beställde jag en "fluidmaster". Stängde av vattnet och har nu demonterat så långt jag kunnat. Men, den nya fluidmastern har längre "gängad del" i botten jämfört med den gamla. Detta leder ju då till att när den är placerad i cisternen så når den kanske 15-20 mm längre ner än den tidigare. Och detta ställer ju då till problem då den tidigare mellankopplingen (nippeln?) inte synkar då den blir för lång. Vi har tyvärr ingen flexslang, som man ser i alla smidiga videor, utan är här det fasta bockade rör. Jag antar, och hoppas, att det bara är att köpa en likadan som är kortare? Eller finns det andra bättre lösningar? Vad behöver jag veta för att kunna köpa rätt? Ska jag mäta diametern på yttergängan och sedan den totala längden jag behöver eller är det alltid standard på detta? Bifogar ett par bilder så ni ser hur det ser ut. Tack på förhand för all hjälp!
Ok tack! Det finns så korta slangar alltså (om man inte gör en egen?)? Den blir ju inte många cm tänker jag. Den gamla syns på bild nr 2 till höger. Och den nyare blir ju kanske 15 mm kortare ändå (om jag jämför skillnaden i längd på dessa också i bild 2).S0MMER skrev:
Det följde väl med en mutter som ska låsa fast den mot tanken, är den av metall?S sewage skrev:
Sätt på muttern innan du sågar så kan du fixa till gängen när du skruvar av muttern.
Såga försiktigt, sedan gradar du av det värsta innan du försöker skuva ihop det.
Den följde med en mutter man drar åt för handen. Men det är typ nylon eller liknande. Tack för tipset!D Dilato skrev:
Vet inte, jag tycker att slang underlättar och ser helt okej ut så länge den inte är för lång eller vikt på fel sätt, underlättar som sagt vid byte av delar eller wc stol också. Det svåraste är inte alltid det enda rätta.Minnie Mesola skrev:
Klicka här för att svara



