P
Är ägare av en +40 år gammal kåk, platta på mark 2-plan. Har aldrig haft några problem med avlopp men nu ligger badrum och köksrenovering i korten.

Jag antar att det också är vettigt att se över avlopp i denna vända? Vad skulle proffsen på forumet göra? Relina? Byta ut allt och bila upp? Renovera utan att uppdatera avlopp?

Har inte ägt huset länge men på de 100-tals objekt jag tittat på från 80-tal och bakåt kan jag inte minnas en enda kåk som inte haft kvar originalavlopp. Detta trots att de nyligen gjort badrum och kök. Någon insatt som kan förklara varför? Är det enbart snålhet/lathet som ligger bakom eller behövs det i själva verket inte?

Claes Sörmland
80-talsplasten var mycket bra så jag tror inte det är aktuellt med avloppsbyte där. Annat om det är 80-talsgjutjärn.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Är huset riktigt byggt så är de ingen fara.
Ett j-a jobb å byta ALLT avlopp i ett hus kan få riva upp många golv bila betong OJOJ
Där av skälet att dom dra sig för de.

• Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
BirgitS
Kan ju vara bra att filma rören för att se vad statusen är. Kanske spola också.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P
Pratade med besiktningsmannen. Hans rekommendation var att byta rören i de aktuella rummen som renoveras och lämna "huvudstammen" orörd men eventuellt filma/spola den. På så sätt så har vi säkrat oss från att behöva riva upp rum vi redan renoverat.

Känns vettigt. Tack för svar!

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Mitt hus är från 1962 så det är ju lite äldre än ditt. Jag dränerade om förra våren och bytte då avlopp från gatan och ca 1 meter in i huset. Då var avloppet inne i huset helt uppfrätt med en ca 2-4cm bred slits i botten som var helt öppen. Så för mig börjar det brådska lite att byta resten av alla rör som ligger under plattan.

Nu är ju ditt hus nästan 20 år yngre än mitt så du kanske inte har någon panik men börja planera för hur du ska göra så att du inte behöver bryta upp golv i nyrenoverade rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.