Oldelfato
Oldelfato: Om grannarna har bra tryck lär det ju vara ett problem i din lägenhet dvs som sagts ovan kontakta en rörmokare
5 svar · 2,0k läst
·
P
paralun: Sen kan det bli stor oreda för både kommuner samt länsstyrelser miljöavdelningar förefaller vara överfulla av MP-vänner. Frågan om obligatorisk avloppskontroll verkar man ha skjutit fram hursomhelst. https://www.mynewsdesk.com/se/vvs-fabrikanterna/pressreleases/viktiga-lagaendringar-inom-va-men-beslut-om-smaa-avlopp-skoets-paa-framtiden-3190894
5 svar · 1,4k läst
O
Onlycasanova: [citat] Tack det löser faktiskt mitt problem. [citat] Jag såg detta igår efter att ha läst genom guiden säkert 10 gånger :D Antar att det nakna röret är just för 25mm pex. I mitt fall är det 20mm pex som jag tänkte då övergå från 34mm till 25 mm ytterrör på slutet.
6 svar · 2,5k läst
·
GoC
GoC: Du kan väl börja med att ta bort termostaten, som förövrigt är helt överflödig om du har VP. Stiftet skall du inte orka trycka in med bara fingret.
1 svar · 2,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Jag visste inte hur rätt jag hade rent förvaltningsmässigt när jag skrev detta. Det visar sig att vi redan har lagen liggandes, den behöver bara utökas med ett kapitel om enskilda avlopp. Anledningen är att 90-talets konstruktion miljöbalken inte rymde alla särregleringar i gamla vattenlagen (ursprungligen från 1918 och sedan reformerad på 80-talet). Kvar blev således
12 svar · 2,7k läst
E
Erik321: Hur gick det? Hur gjorde du?
23 svar · 9,1k läst
B
Blodpudding: Hej. Återkommande problem med vår borrade brunn och vattenfiltret. Problemet har varit att vårat järnfilter kräver så mycket vatten vid backspolning att brunnen hunnit gå torr innan backspolningen är klar. Detta har avhjälpts med att jag backspolat manuellt var tredje dag och stått och vaktat processen och avbrytit backspolningen och stängt av pumpen så fort pumpen slutat pumpa
0 svar · 2,2k läst
7ender
7ender: Var tvungen att få till nåt inför jul. Chansade på en fernco (?) i olika dim, och det verkar hålla hyfsat tätt. I alla fall tillräckligt till jag får tid och ork att fixa nåt permanent. Vill inte ha det öppet för länge för det lär läcka en del radon. Har alltså inte sågat av gjutjärnsmuffen än, gummiskarven ligger utanpå den: [bild]
10 svar · 3,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Du bör hålla koll på rumstemperaturen där uppe så att den inte går just under 15 grader för om det blir kallare i rummen så är det risk för att det blir för kallt i ytterväggarna. Just 15-16 grader är vad försäkringsbolagen brukar tycka att det ska vara.
1 svar · 1,7k läst
H
husbonden: [citat] Hej väcker en 8 år gammal tråd. Fråga: löste det ut sig? Har själv hamnat i samma sitts. hittar inget galler att köpa. Redde du ut vilket fabrikat det var?
5 svar · 1,6k läst
·
R
Rooten48: Det är ju bra, då kan du stänga av om du behöver byta blandare igen, eller byta handfat eller nåt, utan att hela huset behöver stängas av.
9 svar · 2,5k läst
·
3
321Martin: Haha hammerpedia vet jag inte riktigt vad det är. Ja det ser så ut, jag skulle rekommendera att du går förbi duschen med 110ledningen och sen går parallellt med en 75 i typ 50cm för att sedan ansluta. Det handlar i princip om att göra det så svårt som möjligt för avloppsvattnet från WC’n att nå golvbrunnen :)
5 svar · 3,5k läst
·
C
Capitan: Ok, tackar för snabbt svar [citat]
2 svar · 886 läst
·
Fairlane
Fairlane: [citat] Det bör du kolla med firman innan. Det finns de som vill sälja själva och de som accepterar att du köpt innan. Fördelen med att du köper från firman är såklart att de ser till att allt kommer med, rätt anslutningar etc. Nackdelen är att en del firmor lägger på ruskigt mycket i marginal, så kolla innan. Skulle jag vara i ert läge hade jag dock valt att först kontrollera att
22 svar · 2,7k läst
·
J
jj44: Toppen! Det stämmer att de ligger synliga under skåpen. Tack för hjälpen!
4 svar · 1,6k läst
·
S0MMER
S0MMER: [citat] Exakt, som nämt tidigare fast med rätt storlekar.
6 svar · 1,4k läst
·
T
tergo: kolla så att klumpen på insidan inte tryckts in några mm , då når inte kranpackningen fram
2 svar · 2,5k läst
N
nallepu: Har bytt alla golvbrunnar i min källare och har golvbrunnar som har ett backfilter för att förhindra att vatten kommer upp genom brunnen. Fast det blir lite skit i koppen så det kan komma upp lite svag avloppslukt om vattnet dunstar. Inga större problem eftersom lukten är knappast märkbar. Har hållt på att jaga radon eftersom radonhalten under huset från makadammen är mer än 9999 Bq.
52 svar · 53,5k läst
P
Prodigys: Kan vara så att den slammat igen, kolla med någon spolfirma om dom har möjlighet att rensa/spola dricksvatten.
2 svar · 1,3k läst
S
Stegalos: hej, stort tack! det har löst sig. vr värmekabel både under huset samt innan vvb som hade pajjat o då frös det trots isoleringen när temperaturen sjönk som saten... det rullar på normalt utan ha skett några permanenta skador o precis bytt värmekabel + isolering
2 svar · 1,5k läst
·
L
LaT: [citat] Låt kranen i badrummet stå och droppa lite så kanske den inte fryser igen.
6 svar · 1,7k läst
O
Oddmolly111: Hej Får jag fråga hur Ni borrade eller med vad? Vi har en spetsbrunn men har grannar som skulle vilja ha en och vi får inte ner spetsen...
14 svar · 13,5k läst
·
R
Robert-san01: Har för mig att 160 är svensk standard men kontinenten har 150. Jag har adapters på alla och det stör inte.
10 svar · 2,4k läst
·
D
Denimhead: Jag har sett att många tar ut ett högre timpris och att minsta debitering är 2 timmar. Sedan bil på det. Men visst 4,5 efter rot är kanske i övre laget.
4 svar · 1,3k läst
BirgitS
BirgitS: När det gäller diskbänksskåpet så behöver du ett plastskydd på botten som du gör hål i för de olika rören, mellanrummet som då blir mellan ett rör och skyddet tätas. Det finns olika tillverkare men här är produkterna från en av dem: Skydd på skåpbotten: https://tollco.se/vattensakert-kok-lackageskydd/bankskapsinsatser/ Tätningsset:
1 svar · 2,5k läst
·
M
MKarman: Låter troligt när det stått oljepanna i rummet tidigare. Innebär det att avloppet är annorlunda utformat? Finns det fortfarande renshål om jag skruvar bort överdelen? Om jag inte kan komma åt att rensa bättre även om jag skruvar bort ovandelen så känns det ovärt att lägga ner tiden. Redan tänkt köra med rostlösare och värme. Men har låga förhoppningar att få upp skruvarna
2 svar · 1,3k läst
Bananskalare
Bananskalare: luktproblemen blir inte bättre om du kapar dessa. Om lukten stör är det bättre att förlänga så den slutar ovanför huvudet
5 svar · 2,5k läst
·
arosenman
arosenman: [citat] Jag kan rekommendera den här lösningen från min egen personliga erfarenhet (jag är inte en rörmokare). https://vetter.de/branchenloesungen/gefahrgutprogramm/abdichten-von-leckagen/rohr-dichtmanschetten/
52 svar · 17,0k läst
·
H
Hullefar: [citat] Ok, nä den sitter på bottenvåningen. Stor jäkel.
8 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.