C
W Wilma Svensson skrev:
vi får gräva upp och kolla allt
Inte gräver man upp hela avloppssystemet för att "kolla", det är inte ekonomiskt försvarbart. Kolla gör man genom att observera flödet, provspola på olika ställen, okulär besiktning, filmning, m.m. När man sen bestämt sig för en åtgärd gräver man.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Testade ni förslagen med att nån står och spolar vatten i exempelvis köket eller tvättstugan och den andra tittar i trekammarbrunnen och ser om det kommer dit ? Går testa med mjölk eller något som syns lite extra .
Tänkte testa de när dom kommit och tömt tanken nu i veckan
 
C cpalm skrev:
Inte gräver man upp hela avloppssystemet för att "kolla", det är inte ekonomiskt försvarbart. Kolla gör man genom att observera flödet, provspola på olika ställen, okulär besiktning, filmning, m.m. När man sen bestämt sig för en åtgärd gräver man.
Var lite otydlig kanske, klart vi testar allt annat först innan vi gräver så vi vet om de behövs, gör de ju nt i onödan.
 
Jepp prova med att slå i 2,5 liter och en riktig stor avgång, samt se vad som händer, inte fel med lite vatten när man har tank.

Edit annars får du göra som jag gör just nu, har en liten mage under jord, slår i en hink ca var 14 dag för att rensa ur, men räcker inte till. Ska gräva upp i sommar.
 
Jag hade liknande problem, och jag kollade i brunnen det första på morgonen (eller när jag kom hem från jobbet) om det rann i inloppet, utan att jag spolat med vatten innan.
Och hos mig upptäckte jag på det viset att det rann lite, och hittade sen att två toastolar läckte ut lite vatten hela tiden, nu funkar det bättre med utbytta toastolar.

Om det rinner är det bara att försöka leta rätt på var det läcker.
Är det torrt skulle jag prova med att spola i kök, dusch och alla andra ställen som inte skall komma ner vatten i din brunn ifrån, kommer det då vatten så vet du att det inte är kopplat så som du tror.

Sen kan du kolla om det ser ut att rinna vatten utmed "ytterväggarna" i brunnen, om det gör det tyder det kanske på att det läcker in vatten ifrån grundvatten.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det är som sagt vanligt att toalettstolar kan stå och smygläcka lite. Du ser inte det i holken men det fyller på ganska fort i tanken då. Har du en ventil vid toalettstolarna? I så fall kan du ju slå av vattnet mellan varje besök och se ifall problemen upphör.

Annars är det som sagt vanligt med inträngande grundvatten. Det upptäcker du kanske lättast genom att filma rören och tanken.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Jag hade liknande problem, och jag kollade i brunnen det första på morgonen (eller när jag kom hem från jobbet) om det rann i inloppet, utan att jag spolat med vatten innan.
Och hos mig upptäckte jag på det viset att det rann lite, och hittade sen att två toastolar läckte ut lite vatten hela tiden, nu funkar det bättre med utbytta toastolar.

Om det rinner är det bara att försöka leta rätt på var det läcker.
Är det torrt skulle jag prova med att spola i kök, dusch och alla andra ställen som inte skall komma ner vatten i din brunn ifrån, kommer det då vatten så vet du att det inte är kopplat så som du tror.

Sen kan du kolla om det ser ut att rinna vatten utmed "ytterväggarna" i brunnen, om det gör det tyder det kanske på att det läcker in vatten ifrån grundvatten.
Vi väntar på att dom kommer och tömmer sen tänkte vi testa allt, våran toa är helt ny så har lite svårt att tro att de är den men självklart ska vi kolla den också
 
M Maledictus skrev:
Det är som sagt vanligt att toalettstolar kan stå och smygläcka lite. Du ser inte det i holken men det fyller på ganska fort i tanken då. Har du en ventil vid toalettstolarna? I så fall kan du ju slå av vattnet mellan varje besök och se ifall problemen upphör.

Annars är det som sagt vanligt med inträngande grundvatten. Det upptäcker du kanske lättast genom att filma rören och tanken.
Tänkte stänga av de och kolla när dom vart här och tömt, toan är dock helt ny så hoppas inte att de är den som läcker men de ska självklart kollas precis som allt annat. Om ja stänger av vattnet till toan när den är full av vatten borde ja väll kunna se i holken om de läcker?
 
3 kubik är inte mycket. Det blir nog fullt varje månad för ett vanligt hushåll.

Det du ska göra är att gräva upp på sidan av brunnen, ta några hål i sidan strax under toppen så att vätskan rinner ut. En sluten slambrunn har ingen funktion annat än att skapa byråkrati och mera arbete åt tjänstemän. Vi har i alla tider skitit i det fria, det är helt ok att fortsätta med det. Naturen lider inte av att man skiter i den, det är ett kretslopp som går runt.
 
Vi har testat att spola i allt och inget värkar rinna ut till slammet, går man dock ut till slammet så kan man höra hur det droppar i tanken, vi tror att det läcker in grundvatten och ska ta hit nån med kamera som kan kolla ner. Tills dess avvaktar vi lite men håller koll runt tanken, visst är det alltid blött där men de är ju också pga all snö som smälter
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.