Krilleman
M Mona.quist skrev:
Tack för all information. Har nu köpt nya muttrar och klänningar. Nu återstår installation.
Fick du tag på Vatettes sortiment?!

Krilleman Krilleman skrev:
Fick du tag på Vatettes sortiment?!
Ja

• Plastpåse märkt "Admiral", klämringkopplingar och små runda föremål på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag köpte Admiral på Byggmax en gång (på grund av helg och bråttom att slutföra). Tyvärr en milsvid skillnad mot VA. Första kopplingen trodde jag skulle skära ihop i gängorna och spricka innan jag dragit hälften av vad man skulle. De andra smorde jag så det gick att dra åt dom, men jag upplevde att det var väldigt varierande vridmoment som behövdes för att dra det erforderliga extra varvet efter handdragning... Nu sitter dom synliga i ett våtutrymme, så det gör inte så mycket om det inte blev helt tätt, men hade det varit nåt annat ställe skulle jag bytt ut dom.

Krilleman
M Mona.quist skrev:
Ja
Nej, du har inte köpt dom artiklarna jag har länkat till.

Det där kommer inte passa, dels så är det fel märke, dels så är dina befintliga kopplingar 12mm och du har köpt prylar för 10mm.
.
Därav att du behöver förminskningar 12x10.

Och man ska aldrig blanda olika tillverkare när det kommer till klämringskopplingar.
Dina befintliga vinkelavstängningar är från Vatette.

Monteringsanvisning: (Kvällsläsning som skall följas!)
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633327_Vatette_Kulventil.pdf

Produktlänk:
https://www.vatette.se/produkter/ku...040005/kulventil-vinkel-forkromad-dy12-x-dy12

Du kan enkelt kontrollera dimensionen på dina översta muttrar själv för att säkerställa min utsago. Kolla på kanten, på min bild nedan står det 15 stansat. Inringat i gult. Men på dina muttrar kommer det med största sannolikhet stå 12!!

Vinkelventil i metall med markerad detalj, svart vred, möjlig användning i rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatette-logo-2.png

Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Man lär så länge man lever! Härlig sida det här. Åker och köper nytt igen! Återkommer när allt är klart. Så tacksam för alla svar!!!!

Krilleman
Hur gick det?

Krilleman Krilleman skrev:
Hur gick det?
Det får bli en rörmakare, då jag är rädd för att dra åt. Har alla delar du rekommenderade, men fegade ut när vi skulle dra åt förminskningsringen. Tack för all bra information.

Krilleman
M Mona.quist skrev:
Det får bli en rörmakare, då jag är rädd för att dra åt. Har alla delar du rekommenderade, men fegade ut när vi skulle dra åt förminskningsringen. Tack för all bra information.
Fast detta är ett alldeles ypperligt förstagångs-uppdrag.
Du har ju kulventil innan din egen koppling upp mot blandaren!

Följ monteringsanvisningen så är det lugnt, och håll emot ordentligt på befintlig ventil så löser det sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.