Jag har en kulventil (RSK: 8547062) som har invändig cylindrisk gänga (G 1/2).
Kulventilen ska gå över till 15mm kopparrör och det enda rimliga som jag hittar hos vatette är en 15xR15-koppling (RSK: 1942028).
Dvs den har klämringskoppling i ena änden för 15mm-rör, och i andra änden utvändig konisk gänga.
Det verkar konstigt att kombinera cylindrisk och konisk gänga. Men så ska det vara antar jag. Ihop med lin och pasta såklart för att få det tätt.
Men, MÅSTE det vara konisk gänga? Vad händer om man tar en koppling som är tänkt för klämring i båda ändar, tar bort ena muttern och skruvar in den kopplingen i kulventilen? De gängorna är cylindriska gissar jag. Men verkar passa bra ihop med kulventilen.
Blir det tätt så blir det tätt tänker jag. Eller kommer "huset att rasa"?
Jag har en hel kappsäck full med kopplingar med klämring i båda ändar. Det är därför jag undrar.