Bor sedan några år i ett LB-hus byggt 1990. Enligt grannarna är takavvattningen ansluten till stenkistor. Marken är genomsläpplig sand. Stuprören som sitter i hörnen på huset är anslutna till enkla rör som då enligt uppgift leder till stenkistor. Detta verkar fungera utom vid stora skyfall där det kan rinna över.
Två krukor med blå lock vid en blå vägg på en stenlagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rören på bilden sitter mer mitt på huset, vilket kanske skulle kunna förklaras att en del gjorts om från garage till bostad. Är detta helt enkelt ytterligare rör för takavvattning?? Varför finns det två rör när stuprören på huset bara har ett??

Spolbrunnar kanske?
En för avloppet och en för dränering

/M

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Spolrör för dräneringen, det ena röret går åt vänster och det andra åt höger, förhoppningsvis sitter utloppet lika långt bort från båda.

Jag vet inte så mkt om husbyggnation. Jag kan se att det finns brunnar med rutiga gjutjärnslock som jag är rätt säker på är till avloppet, men dom finns inte i närheten av dessa rör. Så jag tror vi kan utesluta avlopp.

Återstår dränering, men vart skulle den leda? Finns det dränering runt hus på sandmark, trots att takavattningen går till stenkistor?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.