Hej!
Rörmokaren var här för ett tag sen och drog nya rör. Hade dock inte köpt blandare då. "Att koppla in blandaren fixar nog du själv, annars får du ringa mig". Så nu står jag här med stoltheten på spel och kliar mig i huvudet.
Vad behöver jag för att koppla in anslutningsslangarna på ballofixerna?
(Har skruvat av plastvredet på ballofixerna så inte barnen leker geyser. )
Rörmokaren var här för ett tag sen och drog nya rör. Hade dock inte köpt blandare då. "Att koppla in blandaren fixar nog du själv, annars får du ringa mig". Så nu står jag här med stoltheten på spel och kliar mig i huvudet.
Vad behöver jag för att koppla in anslutningsslangarna på ballofixerna?
(Har skruvat av plastvredet på ballofixerna så inte barnen leker geyser. )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underdelen på dina VSH Mini är 12mm rör, men det ser ut att vara 10mm muttrar upptill. Dessutom med mindre gänga än 3/8" som är ca 17mm utvändigt.
Så dina anslutningsslangar på blandaren verkar inte passa.
Dessutom ska anslutningsslangar dras på planända. Aldrig klämringsända som har vass kant och skär sönder packningen.
Sa du till din röris att du hade blandare med lekande mutter 3/8"?
Det verkar ju som denne har förberett för 10mm slätända av denna typen:

Så dina anslutningsslangar på blandaren verkar inte passa.
Dessutom ska anslutningsslangar dras på planända. Aldrig klämringsända som har vass kant och skär sönder packningen.
Sa du till din röris att du hade blandare med lekande mutter 3/8"?
Det verkar ju som denne har förberett för 10mm slätända av denna typen:

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Krilleman har säkert rätt, lite udda val av ventil om du frågar mig men det finns adaptrar för detta "problem".
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...06189302-anslutningssats-for-blandare-2360819
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...06189302-anslutningssats-for-blandare-2360819
Du kan prova om muttern på blandarens slang passar på gängan på ballofixen. Då är det rätt gänga åtminstone. Sen måste du ha en slätända som Krilleman skriver, att skruva denna slang/mutter mot (med en gummipackning emellan). Det ordnar du enklast med en planadapter. En sorts mellandel man stoppar i ballofixen så man får en plan yta att täta gummipackningen mot.
MEN, om inte muttern passar på gängan på ballofixen så skulle jag köpt två nya ballofixer, med rätt storlek på gängan. Helst med slätände på ena sidan, något i stil med:
https://www.rinkabyror.se/varumarke/ballofix/artikel/ballofix-foravstangning-10x15r-ut/
MEN, om inte muttern passar på gängan på ballofixen så skulle jag köpt två nya ballofixer, med rätt storlek på gängan. Helst med slätände på ena sidan, något i stil med:
https://www.rinkabyror.se/varumarke/ballofix/artikel/ballofix-foravstangning-10x15r-ut/
Verkar stämma bra med 10 mm upptill. Nej, sa inget till honom. Trodde i min enfald att alla hade samma anslutning och tog bara den billigaste IKEA-blandaren, mest för att ha något.Krilleman skrev:
Underdelen på dina VSH Mini är 12mm rör, men det ser ut att vara 10mm muttrar upptill. Dessutom med mindre gänga än 3/8" som är ca 17mm utvändigt.
Så dina anslutningsslangar på blandaren verkar inte passa.
Dessutom ska anslutningsslangar dras på planända. Aldrig klämringsända som har vass kant och skär sönder packningen.
Sa du till din röris att du hade blandare med lekande mutter 3/8"?
Det verkar ju som denne har förberett för 10mm slätända av denna typen:
[bild]
Är den typen med slätända det vanligaste? Då kanske det lättaste är att köpa ny "riktig" blandare.
Passade inte så det är fel gänga. Tackar för länk! Känns som att jag fått lite alternativ att fundera vidare på.Tomtom79 skrev:
Du kan prova om muttern på blandarens slang passar på gängan på ballofixen. Då är det rätt gänga åtminstone. Sen måste du ha en slätända som Krilleman skriver, att skruva denna slang/mutter mot (med en gummipackning emellan). Det ordnar du enklast med en planadapter. En sorts mellandel man stoppar i ballofixen så man får en plan yta att täta gummipackningen mot.
[bild]
MEN, om inte muttern passar på gängan på ballofixen så skulle jag köpt två nya ballofixer, med rätt storlek på gängan. Helst med slätände på ena sidan, något i stil med:
[länk]
Varit svårt att söka information, tacksam för snabba svar från alla!
Slätända är den gamla standarden och många konsumenter vill nog ha en rörmokare för att installera en sån p g a osäkerhet kring mot klämringskopplingar. Lekande mutter 3/8 tum har blivit lite ny de facto standard i EU. Enklare att installera för konsument, bara att gänga på.M Moxmox skrev:
Blev att jag köpte adapter på lokala bygghandeln. Kostade inte många kronor. Får se om jag byter ut ballofixerna istället när/om jag köper ny blandare som också har 3/8-anslutning.
Om någon annan hittar den här tråden framöver och liksom jag inte fick med några instruktioner kan jag säga att det gick relativt smärtfritt och enkelt. För att skruva åt klämringskopplingen så skruvade jag först vad jag kunde med handkraft och sen fortsatte jag dra åt ytterligare ett varv med verktyg. Gör man inte det kläms inte klämringen på röret, det sluter inte tätt och anslutningsslangarna flyger iväg när man startar vattnet. Har jag hört..
Om någon annan hittar den här tråden framöver och liksom jag inte fick med några instruktioner kan jag säga att det gick relativt smärtfritt och enkelt. För att skruva åt klämringskopplingen så skruvade jag först vad jag kunde med handkraft och sen fortsatte jag dra åt ytterligare ett varv med verktyg. Gör man inte det kläms inte klämringen på röret, det sluter inte tätt och anslutningsslangarna flyger iväg när man startar vattnet. Har jag hört..
Klicka här för att svara