S
SvanteC: Anekdotiskt har jag dragit en styck med blå linje, TROR fan jag drog den i botten men likförbannat läckte de några veckor senare (anslutningspunkt 1,8 meter ner under jord). Så de var bara å gräva upp. Men inte visste jag något om någon stödhylsa, så de var bara att göra om de hela, denna gången var gropen öppen i 1,5 månad och det höll tätt... Hoppas inte jag behöver gräva upp
10 svar · 2,7k läst
·
L
laseryxa: Så blev det
8 svar · 3,3k läst
·
nimhed
nimhed: Så, på boytan har du en fördelare som det sedan går en separat 15mm anslutning till varje tappställe? Tidigare var fördelaren matad med 22mm, nu är den istället matad med 15mm. Jag skulle nog säga att det är ett gränsfall. Bör räcka med 15mm, även om 22mm hade varit bättre. Jag är dock amatör, så vänta du på självsäkrare svar från någon som jobbar med det.
3 svar · 828 läst
Krilleman
Krilleman: [citat] precis! (y)
8 svar · 1,1k läst
·
M
Matte Bygg: [citat] Sexigt med rörmokare som är BRF-ordförande i dotterns förening. *mums*
12 svar · 1,7k läst
·
n_sandstrom
n_sandstrom: [citat] TACK! Det där hade jag märkt alldeles för sent om du inte skrivit nåt. Gick hur lätt som helst nu. Då har jag äntligen fått loss en ballofix som ser ut som jag tänkte mig. 12x15 utvändig, precis sådan jag returnerade idag. Butiken kommer blir så glada på mig immorn :D
6 svar · 1,1k läst
·
S
SweetO: Tack, lyckades tillslut trycka till ventilen så att den lossnade och sen var det ju inga konstigheter (y)
2 svar · 1,1k läst
·
B
Bjober: Är nog viktigt att göra allt i rätt ordning för att få häverten att fungera. Typ öppna varmvattenkran på övervåning, öppna säkerhetsventilen, sist stänga inkommande vatten till beredaren. Eventuellt få någon att strypa spillröret från säkerhetsventilen så inte luften går bakvägen.
16 svar · 4,3k läst
·
S
swe.jocke: Underbart - tack @Krilleman :strong::ok:
13 svar · 1,9k läst
·
prototypen
prototypen: Var ju häftigt att överge golvvärmen när det kanske bara är dålig cirkulation. Rören från 1960 kanske är fulla med rost och annat skräp. Protte
1 svar · 603 läst
Keexet
Keexet: Bra tankar.(y) Detaljerna återstår att se när jag börjar gräva och kommer fram till slangen. Den bör ju ligga på frostfritt djup redan nu, därför tänker jag mig att den borde gå under det tilltänkta golvet. Men att planera för en brunn och dränering av systemet är en bra poäng.
11 svar · 2,5k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Problemet är löst sedan 8 år (det visade sig vara std 110 mm rör), men tack för att du uppmärksammade tråden, jag hade ju glömt dela ut "bästa svar"!
6 svar · 9,2k läst
A
AG A: [citat] Du talar ju emot dig själv. Ingen talar om någon prospektering eller nyexploatering, så varför hänvisar du till detta. Alla andra pratar om att utvinning ur befintligt hål, avsett för annat. Återkom gärna om du hittar källa som motsäger utvinning av gas i dessa fall.
15 svar · 1,8k läst
F
fribygg: [citat] Tja, har du hundra liter vatten eller mer i ett kar en våning upp tänker jag att det är rätt mycket som kan hända med bjälklaget om du får stopp i avloppsstammen.
12 svar · 3,2k läst
·
M
Missionshuset Roslagen: [citat] Tack! Ja, filtren borde ju vara tillräckliga. Pratade med en hantverkare här som hade fått höra av en brunnsborrare att det är så mkt problem med sprickbildning i Roslagen att man behöver minst 30 meter foderrör. I vårt fall är det uppenbart att det på ngt sätt leds in ytvatten eftersom det är mkt höga bakterienivåer.
23 svar · 6,2k läst
·
Z
Zebo: [citat] Tack då ska jag kolla det .
2 svar · 827 läst
·
KJD
KJD: [citat] tack, missade det i ditt första svar - bara tog för givet. är med - kan säkert variera en del skick på betong också. vi får göra ett prov ovanifrån (och olika vinklar) när vi väl kommit dit.
4 svar · 1,8k läst
·
B
Bat Guano: Tusen tack!
9 svar · 1,7k läst
·
B
9 svar · 1,7k läst
·
T
tobben87: Yes, på båda raderna. Men bäst effekt får du om du justerar in systemet ordentligt, jag har god erfarenhet av LK:s support, du kan testa att ringa och prata med dem för mer hjälp. Eller så får du leta upp en bra röris som kan hjälpa dig att ställa in det.
13 svar · 1,9k läst
·
H
HuvudetPaSpiken: [citat] Jämnt lopp! Människor som hjälper andra människor är fasiken bland det finaste som finns.
10 svar · 2,4k läst
·
MathiasS
MathiasS: Det låter som att du tänker rätt. Vill du använda den vänstra till en plan ände behöver du ju först en skruvdel/mellandel med rätt kona och övergång till rörgänga med planände.
1 svar · 899 läst
·
B
Beckidekk: [citat] Borde ju finnas.... kan återkomma med bättre bild vid tillfälle
3 svar · 1,0k läst
Ulltand
Ulltand: [citat] Mät rören med skjutmått till att börja med. Kan gå att ansluta direkt till ventilen. I dåtiden fanns även 11 mm rör
3 svar · 766 läst
·
L
lokatten 1: Hej! Jag har en fråga angående mitt vatten. Jag får vatten från en vattenförening som kan likställas som kommunalt. (Dom kommer ta över) men imellanåt får jag vad jag tror är avfällningar av mangan. Det är helt svartprickigt. Jag har läst på så gott det går på nätet och har förstått att det mer eller mindre kommer sådana här avfällningar emellanåt..vissa riktvärden som
0 svar · 545 läst
L
lakman: Hej Har en takdusch/badkarsblandare där det läcker lite från omkopplaren mellan takdusch och duschslang skulle vilja byta denna alt om det räcker att byta någon packning Dels läcker det vid knoppen när man gör själva bytet om man inte har rätt knyck och sen är min uppfattning att det droppar därifrån även när vattnet är avstängd, om än minimalt men det blir som
0 svar · 1,1k läst
·
MVJK
MVJK: Hej, Förbereder för bergvärmepump och ett antal rör kommer nu ner från badrummet ovanför samt fördelarskåp till golvvärme på övervåningen. Mitt mål är att ha innertaket klart och målat tills rörmokarna sätter in pumpen men vet inte hur jag på ett snyggt sätt drar rören genom gipstaket. Sätter jag något bockstöd samt rörgenomföringar? Tips på specifika produkter samt
0 svar · 1,9k läst
·
C
Carl-Erik Andersson2: [citat] Den brunnen är ansluten längre fram och den genomflytes av diskvatten från köket
9 svar · 1,3k läst
raveper
raveper: Att jag fick fira jul med mig själv. Förkyld.
11 svar · 2,4k läst
Oldelfato
Oldelfato: Om grannarna har bra tryck lär det ju vara ett problem i din lägenhet dvs som sagts ovan kontakta en rörmokare
5 svar · 2,0k läst
·
P
paralun: Sen kan det bli stor oreda för både kommuner samt länsstyrelser miljöavdelningar förefaller vara överfulla av MP-vänner. Frågan om obligatorisk avloppskontroll verkar man ha skjutit fram hursomhelst. https://www.mynewsdesk.com/se/vvs-fabrikanterna/pressreleases/viktiga-lagaendringar-inom-va-men-beslut-om-smaa-avlopp-skoets-paa-framtiden-3190894
5 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.