Hej
Har ett problem med vårt vatten jag undrar om någon vet råd för.
Vi har egen brunn, borrad i grävd. Vi installerade reningsystem med avsyrningsfilter, järnfilter och kombifilter och en ny hydrofor december-20 efter vi flyttat in. Pumpen är den gamla, en ovan mark. Så då till problemet. I morse var säkringen i pumphuset ifrånslagen och hydroforen tom. Något måste ha hänt efter backspolningen alltså När sambon slog igång strömmen började pumpen fylla hydroforen och trycket ökade till över 5 bar och den började låta annorlunda så han slog av strömmen igen. Jag ringde firman jag köpt filtren från och han kunde bara råda att koppla förbi filtren för att se om de var orsaken men så verkade inte vara fallet eftersom trycket steg ändå över 4 bar och började låta och fortsätta stiga så jag slog av igen. Får väl ringa en rörmokare men undrar ändå om vad det kan vara. Tänkte på om tryckströmbrytaren var trasig om det beter sig så då? Och hur vet jag om det är tillräckligt med luft i hydrforen, ingen glasrör som på den gamla. Kanske ett självklart problem för många husägare men för mig är denna del av husägandet helt främmande mark. Så jag är tacksam för svar
 
Det som styr trycket, m a o hur länge pumpen ska jobba, för att bygga upp tryck, bestäms endast av tryckströmbrytaren. Såvida att alla kranar är stängda.
Om något hamnat i inloppet till brytaren kan inte brytare läsa av det aktuella trycket i systemet.
Kan givetvis vara nåt mekaniskt fel på tryckströmbrytaren också.
Feljustering är också möjligt fel.

Så felsök i det häradet
 
Redigerat:
Tack för svar. Det var lite så jag tänkte också
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.