T
Hej,
Jag behöver ta ut varmvatten på altanen för en hundtvätt :)
Jag har en hemmagjord blandare i källaren med två kulventiler (på kv och vv) som går ihop till en skjutventil till reglering mot tappen.
Nu behöver jag en avstickare på tappen som jag kan dra ut till altanen och koppla på med en ventil innan duschslangen.

Jag vill det ska vara sommar-permament så jag inte behöver gå in i källaren och stänga ventilen när hunden är duschad.
Tips?
Jag läste man inte kan ha vv i PEM-slang och kopparrör är jag inte sugen på.
Bevattningsslangar och gardenakopplingar litar jag inte riktigt på..
Tips?
Avståndet är ca 10 meter!

T turbo100 skrev:
Hej,
Jag behöver ta ut varmvatten på altanen för en hundtvätt :)
Jag har en hemmagjord blandare i källaren med två kulventiler (på kv och vv) som går ihop till en skjutventil till reglering mot tappen.
Nu behöver jag en avstickare på tappen som jag kan dra ut till altanen och koppla på med en ventil innan duschslangen.

Jag vill det ska vara sommar-permament så jag inte behöver gå in i källaren och stänga ventilen när hunden är duschad.
Tips?
Jag läste man inte kan ha vv i PEM-slang och kopparrör är jag inte sugen på.
Bevattningsslangar och gardenakopplingar litar jag inte riktigt på..
Tips?
Avståndet är ca 10 meter!
Jag hade nog satt FM Mattsson dubbelträdgårdskran art.42820050 på fasaden och fortsatt därifrån med anslutningsslang av pex

F fribygg skrev:
Jag hade nog satt FM Mattsson dubbelträdgårdskran art.42820050 på fasaden och fortsatt därifrån med anslutningsslang av pex
Har ett par sådan där hemma och det är förstås väldigt smidigt! Om man använder ofta till duschning eller liknande så är en nackdel att det inte är en blandare som man har inomhus, inte en spak som man lätt kommer ihåg vad som är lagom varmt, inte heller en termostat som man kan ha inställd på rätt temperatur och sen bara öppna/stänga. Kan vara skönt om temperaturen är någorlunda stabil.

Så beroende på vad man ska använda den till, hur skyddat den sitter och hur mycket årligt underhåll man kan tänka sig så hade jag föredragit att dra ut rör och helt sonika sätta en vanlig blandare, med eller utan termostat. Man får ju förbereda så man verkligen kan tappa ur den inför vintern, eller blåsa rören torra med luft så det inte fryser sönder men den arbetsinsatsen vår/höst tycker jag är värt att inte behöva justera temperaturen med två kranar varje gång man använder den.

Likaså får man ju de gamla goa problemen när någon spolar en toa så blir det skållhett en stund.. Däremot räcker det utmärkt för att fylla barnpool, tvätthink och liknande där temperaturens stabilitet inte är så noga.

Så här kanske:cool:
Passar både hund och naken morgondusch.
Tänk på att rören skall kunna tömmas inför vintern.

Trädgårdsdusch med träplattform framför en vit husfasad. Utomhus, grönt gräs, skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Triumphous
  • Laddar…
B
Jag har varmvatten ute.

Jag har en bladningsventil som sitter i källaren. I normala fall sätter jag den på "fingervarmt", och ventilen ute styr man bara flödet på (ingen termostat). Om man t.ex. behöver skållhett vatten, så får jag först gå in till källaren och justera. Det brukar hända några gånger om året. För att tvätta händerna så känns en fast inställt temperatur ok. Men ska man duscha så har i alla fall jag och min fru så olika önskemål om temperatur att en sådan lösning inte hade varit lämplig för oss.

Tror det var denna eller liknande blandningsventil
https://billigtvvs.se/vvs/ventiler/...3FUkFHy9UWGkEXeNH1svCu-4pdBqMrVRoCa4EQAvD_BwE

Rent generellt så sjunker max tillåtet tryck i PEM med temperaturen. Om man har beskedliga temperaturer runt 40C eller liknande, så klarar bra höga tryck. Utomhus skulle jag inte vara nervös för läckor för att köra ljummet vatten en sådan ledning, men jag skulle inte chansa på att göra det inomhus i ett fuktkänsligt utrymme.

Pem är ju väldigt bra i trädgården annars. Min erfarenhet är att rören håller för frysning, så länge man inte har kopplingar som fryser. Så sommarvatten med lokala lågpunkter där vatten samlas är inget problem, bara att lossa på kopplingarna i var ända av slangen, eller tappa ur.

T
L Leif i Skåne skrev:
Så här kanske:cool:
Passar både hund och naken morgondusch.
Tänk på att rören skall kunna tömmas inför vintern.
[video]
[bild]
Hej,
Vad är det för slangar till blandaren?

T
B BSOD skrev:
Jag har varmvatten ute.

Jag har en bladningsventil som sitter i källaren. I normala fall sätter jag den på "fingervarmt", och ventilen ute styr man bara flödet på (ingen termostat). Om man t.ex. behöver skållhett vatten, så får jag först gå in till källaren och justera. Det brukar hända några gånger om året. För att tvätta händerna så känns en fast inställt temperatur ok. Men ska man duscha så har i alla fall jag och min fru så olika önskemål om temperatur att en sådan lösning inte hade varit lämplig för oss.

Tror det var denna eller liknande blandningsventil
[länk]

Rent generellt så sjunker max tillåtet tryck i PEM med temperaturen. Om man har beskedliga temperaturer runt 40C eller liknande, så klarar bra höga tryck. Utomhus skulle jag inte vara nervös för läckor för att köra ljummet vatten en sådan ledning, men jag skulle inte chansa på att göra det inomhus i ett fuktkänsligt utrymme.

Pem är ju väldigt bra i trädgården annars. Min erfarenhet är att rören håller för frysning, så länge man inte har kopplingar som fryser. Så sommarvatten med lokala lågpunkter där vatten samlas är inget problem, bara att lossa på kopplingarna i var ända av slangen, eller tappa ur.
Hej,
Jag tror jag gör motsvarande du, jag har en "blandare" i källaren bestående av två kulventiler (kv och vv) och sedan en 3:e som ger flödesreglering.
Sätter nog ett T-rör innan ventil 3 (alltså blandat vatten) och kopplar på ett PEM-rör ut till en uteventil, den gamla ventilen (3:an) har jag till grovköket. Duschvattnets temp får bli vad det blir. Hunden hatar att duscha oavsett så temperaturen gör marginell skillnad..

Nackdelen är ju vinterhalvåret och frysrisken..

Man kanske ska ha en 3-vägs magnet/motor-ventil innan PEM-slangen som man reglerar via en app, då kan man starta vattnet med mobilen eller annan knapp, duscha jycken och sedan stänga ventilen - då den är 3-vägs ger den luftinlopp och slangen kan rinna torr.
https://www.amazon.se/Motordriven-trevägsventil-motorventil-vattenventil-motoriserad/dp/B07GCHF95J/ref=asc_df_B07GCHF95J/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476581382318&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=12275531613614292930&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012397&hvtargid=pla-561818354373&th=1
Vad tror ni om en sådan lösning?

Korvgubbe
Så här har jag gjort:
I ett frostfritt utrymme i källaren har jag satt en vanlig termostatblandare med varmt och kallt på inkommande. Utgående är en PEM-slang som matar en vanlig vattenutkastare på husväggen.
Två gånger om året behöver jag göra handpåläggning, då jag stänger av vattnet ut från termostatblandaren och öppnar vattenutkastaren inför vintern, och tvärtom på våren.
Det har fungerat felfritt i över 30 år för mig.

T turbo100 skrev:
Jag tror jag gör motsvarande du, jag har en "blandare" i källaren bestående av två kulventiler (kv och vv) och sedan en 3:e som ger flödesreglering.
Jag har det så, men det är ett problem jag och VVS- killen missade backventiler före eller efter kulventiler för VV och KV ( det finns inbyggt i en termostatblandare) Det som händer är att det funkar vid användning men när man spolar inne i huset så får man inblandning av VV eller KV till övriga tappställen.
Men funktion är fantastiskt genom att öppna VV fullt och lite KV blir det perfekt till fylla barnpoolen eller vattenkrig med var sin trädgårdsslang med 35° vatten. Och det var perfekt att tvätta hunden med jummet vatten det älskar en ” labbe”

T turbo100 skrev:
Hej,
Vad är det för slangar till blandaren?
Koppar typ Prisolrör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.