Vatten & Avlopp
ama3282: När alla utom jag gått och lagt sig så bytte jag brytaren. Vi har även brunnen ihop med grannen så skönt att byta så man kan lite till/frånslag. Det gick ganska fort och var inga problem att göra själv. [bild] [bild] [bild]
jonaserik: Dom flesta kopplingar är trycktäta och inte sugtäta, prova med att dra till lite extra på det som kommer från sjön
Fasting65: Det ser ut som MORA CERA termostatblandare. Tillverkad 1995–2012. https://www.moraarmatur.com/sv/reservdelslistor?includeEOSProducts=false&skip=20&isPro=true&families=C
Lindell 83: Fick till slut ta in röris, då visade det sig att det var en backventil som spökade men inte i blandningsventilen på inkommande utan på en utav duschblandarna som knappt används. Det gjorde att varmvattnet där tog sig igenom till kallvattnet vilket orsakade både knackande och den sänkta effekten på värmen. Blandaren bytt och problemet är löst.
Rickard.: Jag hittar inte delen någonstans. Ahlsell, dahl, comfort m. fl. är ganska bra på att jaga fram reservdelar utan att lagerför dom men då är man ju i händerna på den som säljer reservdelen. Du kan ju fråga på nått mer ställe och se om dom vill hjälpa.
Fritte84: [HEADING=2]Hej! [/HEADING] [HEADING=2]Någon här som kan detta?[/HEADING] Funkar silver(5%)koppar-fosforlod till att löda ihop en koppling mellan koppar och rostfritt eller är det nödvändigt med silverlod?
oskar.valta: [citat] Vet inte om det finns någon standard, men har hört ca 500-600 mm öfg. Låter i mina öron rätt rimligt utifrån det jag kommer ihåg om ungefär hur långa flexslangarna brukar vara till diskbänksblandare.
Daniel 109: [citat] Att det ska vara lika för alla är ett rätt dåligt argument. Det är olika förutsättningar. Låt beslutet grunda sig på vad som är bäst för miljö och tekniska faktorer. Jag gissar att det blir samma beslut ändå.
jonaserik: Är det en 2 eller 3 kammarebrunn, syns i den med antal avskiljningar. närmaste som fanns https://www.vvsbutiken.nu/dokument/WavinTankar_infiltrationsanlaggningar_web.pdf
AG A: Det mest effektiva sättet att rensa, är bakifrån. Alltså INTE från toaletthållet, utan bakom stoppet. Gå in med trädgårdsslangen vid lämplig öppning i röret. Spola, tryck och dra slangen i stoppet. Hos mig fanns tyvärr ingen rensbrunn eller liknande, så jag bilade, tillslut, upp ett hål i källargolvet ner i röret. Detta behövdes då det blev stopp var och varannan månad. Det
Livroy: [citat] ..och en gumminippel [bild]
terjevigen: Med en sån här https://faluplast.se/produkt/2316102 och en 32 mm rörbit fick jag ihop det. Tack för hjälpen!
wildeside: [citat] Nä inte här, sonen har varit med och planerat, ritat och byggt så han har bättre koll än jag pga att jag börjar bli gammal och glömsk:crysmile:
Rickard.: https://www.lksystems.se/sv/produkter/conex/tillbehor/lk-63-mutter-77747208 Så här?
Thomas_Blekinge: Du har helt rätt! Första priset är ett begagnat sprucket handfat.
Markarbetaren: [citat] Japp! Jag arbetar med avlopp och vatten sedan +35 år. Du måste isolera det, annars fryser det tyvärr. Man kan väl säga att jag har provat dom flesta metoderna vid det här laget. Ha vatten på rinn, varmvatten på rinn, extremfall på rören osv., det enda som funkar är att tejpa fast en värmekabel (10W/m) och isolera med betongtäckmatta (ser ut som ett liggunderlag). Jag minns
LantbrukarN: kolla runt golvgenomföringarna för element, handfat och toalett med, där kan det krypa ner, och normalt står inte vatten runt dom när man duschar
Avemo: [citat] Man kan också fylla vatten till den lägsta nivå man vill ha och sedan fylla luft till tillslagstrycket. En bra lägstanivå är botten på nivåglaset.
Krilleman: Klassiska Mora Temp Finns fortfarande reservdelar och sprängskisser: http://www.e-magin.se/paper/34b5nbbh/paper/1#/paper/34b5nbbh/30 [bild]
Plupp 618870: [citat] Hade redan provat med insex men utan att lyckas. Fick bort skruvarna med en flacktång. När skruvarna väl var borta hittade jag även rätt insexnyckel. Tack för hjälpen.
falkn: [citat] ja, den bör passa i vinkeln, men den modellen jag skickade sitter bättre.
Pligg85: [citat] Tror jag inte om den sitter på trycksidan bara.
hempularen: Vi har ett fridshus, som snart skall anslutas till kommunalt VA. Vi har för närvarande BDT avlopp till 3 kammarbrunn med infilrtation (toa går till cistern). Den avluftning som har funnits var vid änden av infiltrations rören. Där fanns en brunn som infiltrationsrören gick in i. Och mycket praktiskt så hade brunnen att utloppsrör som gick ned i vägdiket. Så OM infiltrationen skulle bli
Kaa78: [citat] Det var hantverkare som föreslog 40
PNO: Utkastare av denna modell består av ett kopparrör genom väggen och en klämringskoppling av specialmodell på insidan av väggen, vid röd ring. Klämringskopplingen är speciell så tillvida att den i botten på sin större anslutning har ett ventilsäte som en ventilkägla i ändan på manöverstången tätar emot. Ventilkäglan är som sagt oftast av samma typ som i äldre vattenkranar och