Jag har köpt ett gammalt hus där ett avluftningsrör från avloppet sticker upp i en skrubb. Det sitter en ventil på, men det luktar ändå avlopp. Jag vet inte om det finns någon avluftning som går ut på taket, men troligen inte. Hur ser jag det?
Badrummet är tillbyggt senare och renoverat senast på 1990-talet. Det är ett ganska litet hus i två våningar med endast ett badrum på bottenplan.
Räcker det att köpa en ny ventil eller borde jag dra ut avluftningen på taket för att helt slippa dålig lukt i huset?
Hur nära en uteplats är det rimligt att ha sin avluftning i så fall?

På bilderna syns avluftningsröret i skrubben och det som jag tror är rörets start vid avloppet i källaren.

• En dörrstopp av metall monterat på vägg, med grå färg och slitna märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation under byggnadsstrukturen, isolering, slangklämmor, elektriska kablar, mörkt, oavslutad utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
Byt ventil, membranet blir gammalt och tätar inte efter några år.

• Gilla
stenna och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Troligen går lukten bort om du köper en ny ventil. De där ventilerna bygger på en gummiring som dels kan stelna med åren och dels få bakteriefilm på sig. Jag försökte rengöra en gammal (70-tal) som släppte igenom lukt men lösningen blev till slut att köpa en ny för jag fick den aldrig att fungera. Din ventil är rejält till åren.

Långsiktigt är det klokt att installera avluftning över tak, det är standard.

• Gilla
Country-Karin
  • Laddar…
Vet ni vad den sortens ventil kallas? Är det en sk vacuumventil? De jag hittar i handeln verkar inte ha något gummimembran, snarare en plastring bara.

Är det enskilt avlopp ska den bort och röret upp på taket.

K karlmb skrev:
Är det enskilt avlopp ska den bort och röret upp på taket.
Det är inte enskilt utan kommunalt anslutet

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland
C Country-Karin skrev:
Vet ni vad den sortens ventil kallas? Är det en sk vacuumventil? De jag hittar i handeln verkar inte ha något gummimembran, snarare en plastring bara.
Yes den brukar kallas för vakuumventil med alla olika stavningar som man kan tänka sig. Jag kan rekommendera JAFOs Javac som jak köpte nyligen. Finns för olika rördimension. Enklast att beställa på nätet men finns på Hornbach om man bor nära en sån.

• Gilla
Country-Karin
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
JAFOs
C Country-Karin skrev:
Jag har köpt ett gammalt hus där ett avluftningsrör från avloppet sticker upp i en skrubb. Det sitter en ventil på, men det luktar ändå avlopp. Jag vet inte om det finns någon avluftning som går ut på taket, men troligen inte. Hur ser jag det?
Badrummet är tillbyggt senare och renoverat senast på 1990-talet. Det är ett ganska litet hus i två våningar med endast ett badrum på bottenplan.
Räcker det att köpa en ny ventil eller borde jag dra ut avluftningen på taket för att helt slippa dålig lukt i huset?
Hur nära en uteplats är det rimligt att ha sin avluftning i så fall?

På bilderna syns avluftningsröret i skrubben och det som jag tror är rörets start vid avloppet i källaren.
Om du har kommunal anslutning så är vakuumventil OK.

En vanligt fel är att bara välja samma storlek på vakuumventilen som på röret, ej korrekt.
Du ska veta flöde, höjd och antal enheter ansluta. (Tyvärr har jag inte dimensioneringensdiagrammet framför mig nu på semestern).

En bra avluftning är väldigt viktigt, framförallt om du har gjutjärn i huset.

C Country-Karin skrev:
Det är inte enskilt utan kommunalt anslutet
Ok

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.