Den blir mycket starkare när pumpen slipper att suga. En sänkpump trycker bara.
Du måste dra upp och kolla ejektorn i borrhålet innan du springer och köper en ny pump.
Eftersom du tappade trycket så innebär det troligen att den läcker och det var det som knäckte din pump.

Ejektorn är ju redan bytt eftersom den läckte. En ejektorpump suger inte heller, den trycker.

Ok, missade att den var bytt.
Ejektorpumpen brukar man säga att den både suger och trycker, den skapar ett under tryck vilket gör att vattnet sugs upp genom röret. Den kräver alltså en tryckkammare för att fungera. Detta är inte fallet med en tryckande pump. Men använd det som känns bäst för dig.

M Mikael_E skrev:
Märkte för några dagar sedan att pumpen gick igång med jämna mellanrum trots att jag inte tappade något vatten nånstans, detta har den inte gjort tidigare. Provade tom att stänga utgående ledning från hydroforen men den verkade ändå tappa tryck. Nu igår när jag hade strömavbrott i några timmar så märkte jag att allt vatten i ledningarna försvunnit och när så strömmen kom tillbaka så får pumpen inte upp något vatten längre. Misstänker således att backventilen/bottenventilen i brunnen läcker och vattnet då rinner tillbaka ner i brunnen. Verkar det rimligt eller finns det någon annan möjlig orsak till detta..? Det är en borrad brunn i en gammal grävd brunn. Pumpen är en vanlig sugpump troligtvis från 1970.
Provade idag att fylla sugledningen med vatten men verkade inte som att jag lyckades fylla den fortare än det rann undan.
Om det skulle vara backventilen, är det något jag bör tänka på när jag försöker dra upp slangarna ur brunnen? Hade rörmockare här för 3½år sedan då jag hade problem med missfärgat vatten och misstänkte att dagvatten läckte ner i mantelröret, dem drog då upp slangarna och monterade en "uppblåsbar" tätning runt slangarna, denna skulle bara vara att tömma för att kunna dra upp slangarna i framtiden, någon som har erfarenhet av en sådan..?
Tack på förhand!
Ett tips! Sätt en kulventil i påfyllnadshålet där plastpluggen sitter! En bit grov slang och en tratt! Gör livet betydligt enklare att fylla slangarna!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.