Har byggt ett större fritidshus och dragit PEX för kall/varmvatten. Har matning med 2x10 meter 25mm rör fram till en fördelare där jag matar vidare med 16mm rör. Dubbla duchar, två toaletter/handfat och tre hoar. Alla kopplingar synliga men jag har kopplat mycket själv enligt konsten alla regler. Haft vattnet igång flera veckor utan att sett några synliga läckor. Min VVSare som gjort kopplingen mot pannan och "kopplat ihop allt" gjorde även en provtryckning förra veckan. Han har varit lite tveksam generellt att sätta sin signatur över helöa installationen och det förstår jag och begär inte men han var även lite svävande kring provtryckningen. Jag var inte på plats men muntligen så satt han systemet under 9bars tryck. Kollade så att inget läckage uppstod och sen lät han det vara över natten. Sedan var det drygt 6bars tryck. Han tycker att det var lite lågt men ändå inte tillräckigt för att det skall vara ett läckage? Fortfarande inga tecken på någon form av läckage någonstans.
Känns detta konstigt eller går det att förklara......
Känns detta konstigt eller går det att förklara......
Har pex-leverantören en provtryckningsrutin som följts här?
Jag är mest inprogrammerad med Uponor men där rutinen känns rätt annordlunda än den som följts här. Över längre tider än de 90 minuter som Uponor föreskriver kommer aspekter in som ev kan påverka som tex volymändringen av vattnet pga temperaturändringar osv men principen är är väl i princip att pressa ut pex-rören maximalt, släppa tryck och sedan uppnå ett stabilt tryck
Jag är mest inprogrammerad med Uponor men där rutinen känns rätt annordlunda än den som följts här. Över längre tider än de 90 minuter som Uponor föreskriver kommer aspekter in som ev kan påverka som tex volymändringen av vattnet pga temperaturändringar osv men principen är är väl i princip att pressa ut pex-rören maximalt, släppa tryck och sedan uppnå ett stabilt tryck
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du goda möjligheter att optiskt inspektera samtliga kopplingar och vet med dig att du inte har längre slingor där du riskerat spik/skruv genom rör?
Det låter ju lite som (och detta är ju en ren spekulation) han har någon provtryckningsrutin som innebär att han fyller upp systemet maximalt (med vilket tryck ni nu har från gatan eller sin utrustning), låter detta stå och sedan försöker uppskatta vilket tryckfall han ska få pga utvidgande rör över tid. Något som rimmar mer med koppar än pex.
Om min spekulation är rätt hur han har gjort så är väl tryckfallet över natten svårt att kategorisera till antingen "okay" eller "helt åt helvete" men ett tryckfall är garanterat att förvänta och det låter inte uppenbart konstigt. Det är givetvis beroende på mängden pex du har i systemet.
Det låter ju lite som (och detta är ju en ren spekulation) han har någon provtryckningsrutin som innebär att han fyller upp systemet maximalt (med vilket tryck ni nu har från gatan eller sin utrustning), låter detta stå och sedan försöker uppskatta vilket tryckfall han ska få pga utvidgande rör över tid. Något som rimmar mer med koppar än pex.
Om min spekulation är rätt hur han har gjort så är väl tryckfallet över natten svårt att kategorisera till antingen "okay" eller "helt åt helvete" men ett tryckfall är garanterat att förvänta och det låter inte uppenbart konstigt. Det är givetvis beroende på mängden pex du har i systemet.
Jag fick den känslan av honom också, Han sa att ett tryckfall var "normalt" men han han hade förväntat sig ner till ca 7-8 bar. Och andra sidan svävande på att om det skulle varit läckage så borde det ha varit lägre. Förvirrande.... men jag skall ta ett snack med honom senare idag. Lite surt då det är slutbesiktning om två dagar...
Klicka här för att svara