1 322 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Motionering av säkerhetsventil
Hej,
Med risk för att låta dum men jag har precis blivit husägare och håller på att lära..
Vi har väldigt högt tryck på vattnet i kranen och det märkte jag även när jag skulle motionera säkerhetsventilen till varmvattnet för första gången.
Kan man stänga av vattnet när man gör detta eller är själva syftet att det ska rinna igenom? Jag kunde inte vrida om tills jag hörde ett snäpp för att det bara forsade ut vatten genom spillröret och skvätte överallt. Så jag fick stänga genom att vrida tillbaks den medsols igen.
Nu önskar jag lite insikter från klokare innan jag ger mig på det igen
Med risk för att låta dum men jag har precis blivit husägare och håller på att lära..
Vi har väldigt högt tryck på vattnet i kranen och det märkte jag även när jag skulle motionera säkerhetsventilen till varmvattnet för första gången.
Kan man stänga av vattnet när man gör detta eller är själva syftet att det ska rinna igenom? Jag kunde inte vrida om tills jag hörde ett snäpp för att det bara forsade ut vatten genom spillröret och skvätte överallt. Så jag fick stänga genom att vrida tillbaks den medsols igen.
Nu önskar jag lite insikter från klokare innan jag ger mig på det igen
Trycket ökar i vvb med ökad temp på vatten om då inte en backventil finns mellan kallvatten matningen till vvb så ökar ju trycket även på kallvattnet men borde i iallafall återgå till normalt efter lita tappning. Men annars så har du väl redan sett att ventilen funkar. Sen finns det ju fler varianter på ventilen när de skall öppna. Allt mellan 6 till 9 bar. 6 är ju redan ganska högt
Det jag hängde upp mig på var att jag inte lyckades vrida om ventilen tills den snäppte och på så sätt stängdes. Utan att jag vred tillbaka den för att stänga. Men det kanske inte spelar roll, jag har ju iallafall verifierat att det flödar vatten genom ventilen.H håbbe1961 skrev:Trycket ökar i vvb med ökad temp på vatten om då inte en backventil finns mellan kallvatten matningen till vvb så ökar ju trycket även på kallvattnet men borde i iallafall återgå till normalt efter lita tappning. Men annars så har du väl redan sett att ventilen funkar. Sen finns det ju fler varianter på ventilen när de skall öppna. Allt mellan 6 till 9 bar. 6 är ju redan
Klicka här för att svara