Hej,

Jag ska uppdatera mitt avloppssystem i fritidshuset vilket innebär att den snart 50 år gamla septitanken i plast ska bytas ut. Den går att slänga på närliggande återvinningscentral, men då behövs den först sågas upp och rengöras enligt kommunen.

Då jag saknar större garage så ser jag två problem med ett sådant åtagande:
  • Ska jag såga upp den med ex. cirkelsågen så kommer det flyga plastspån över hela tomten
  • Känns inte heller särskilt bra att spola ut/rengöra den på tomten med tanke på alla avlagringar och fekalier som då kommer rinna ner i marken
Det hade varit betydligt lättare att ta sig an detta om man hade ett stort garage med golvbrunn och möjlighet att sopa upp spån som flyger hej vilt. Och det går tyvärr inte att fylla den gamla tanken med sten och låta den ligga kvar då den behöver lämna plats åt det nya systemet.

Någon som har erfarenhet av att göra sig av med en gammal septitank i plast? Tack på förhand. 😀
 
Kan inte firman som byter tank ta med sig den gamla mot en rimlig ersättning?

Alternativt knyckla ihop den med grävmaskinen och gömma den i marken...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kan inte firman som byter tank ta med sig den gamla mot en rimlig ersättning?

Alternativt knyckla ihop den med grävmaskinen och gömma den i marken...
1) Firman som utför ville inte göra det.

2) Det är bergtomt så enda platsen för att gräva ner något är där BDT och den slutna tanken ligger så tyvärr ingen plats.

Ett annat alternativ är ju att lägga upp den på ex. Marketplace. Tänker att det kan finnas folk som är intresserade av att återvinna den för typ uppsamling av regnvatten. Men vill heller inte helt förlita mig på att någon vill hämta den, så tänker att det är bra att göra en plan för hur jag ska få den redo för tippen.
 
Düsseldorff
Täck dig själv och tanken med presenning innan du sågar och använd såg med dammsugaranslutning. Det gjorde jag. Då blir det inte så mycket spån och på en begränsad yta. Nackdelen var ju allt bajs som flyger omkring men det är bara att bita ihop ...
 
  • Gilla
  • Älska
Hi_Dog och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Täck dig själv och tanken med presenning innan du sågar och använd såg med dammsugaranslutning. Det gjorde jag. Då blir det inte så mycket spån och på en begränsad yta. Nackdelen var ju allt bajs som flyger omkring men det är bara att bita ihop ...
Inser att det var en dålig förklaring. Tänk ett riktigt kasst tält.
 
EddieHansson
Kanske går att dela med glödtråd som man gör med frigolit. Men risken är väl att det är glasfiber... Så ta en tigersåg med metall lad och använd bra ansiktsskydd och mask. Du vill inte få sliten i ansiktet ;)
 
  • Gilla
Hi_Dog
  • Laddar…
Jag kapar IBC kubiktankar med vinkelslip och kapskiva då det smälter lika mycket som det "sågar" plasten.

Tror nästan motorsåg är bäst för dig. Brukar mest smula och bli så grovt att det inte dammar och yr

Edit. Prova sätt ut på blocket. Kan vara de som vill gräva ner till bevattning och samlar regnvatten i och inte räds innehållet.
Trädgårdsodlare prövar ju alla sorters dynga och gör sitt egna guldvatten och allt vad det är.
 
  • Gilla
Hi_Dog
  • Laddar…
A
Här kommer trådens sannolikt mest idiotiska tankar men varför lägga filter på sig själv?

Idiotisk tanke 1. Går det med en fogsvans? Slänger inte spån så mycket.

Idiotisk tanke 2. Hur urbant bor du? Kan du bränna upp den och tillhörande skitrester? Eller är den fiberarmerad?
 
  • Gilla
Hi_Dog
  • Laddar…
Hi_Dog Hi_Dog skrev:
Hej,

Jag ska uppdatera mitt avloppssystem i fritidshuset vilket innebär att den snart 50 år gamla septitanken i plast ska bytas ut. Den går att slänga på närliggande återvinningscentral, men då behövs den först sågas upp och rengöras enligt kommunen.

Då jag saknar större garage så ser jag två problem med ett sådant åtagande:
  • Ska jag såga upp den med ex. cirkelsågen så kommer det flyga plastspån över hela tomten
  • Känns inte heller särskilt bra att spola ut/rengöra den på tomten med tanke på alla avlagringar och fekalier som då kommer rinna ner i marken
Det hade varit betydligt lättare att ta sig an detta om man hade ett stort garage med golvbrunn och möjlighet att sopa upp spån som flyger hej vilt. Och det går tyvärr inte att fylla den gamla tanken med sten och låta den ligga kvar då den behöver lämna plats åt det nya systemet.

Någon som har erfarenhet av att göra sig av med en gammal septitank i plast? Tack på förhand. 😀
Förmodar att du skall koppla in dig på kommunalt avlopp.
Jag hade låtit den ligga kvar i backen.
Jag slamsug ur min gamla, tryckte ihop det som gick och fyllde med jord/grus
 
A Anders Svensson5639 skrev:
Förmodar att du skall koppla in dig på kommunalt avlopp.
Jag hade låtit den ligga kvar i backen.
Jag slamsug ur min gamla, tryckte ihop det som gick och fyllde med jord/grus
Man brukar ju uppmana folk att läsa hela tråden innan man svarar. Du verkar inte ens ha läst första meningen...
 
  • Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
Skulle tro att motorsåg är snabbast men själv hade jag valt en tigersåg…..
Men bortskänkes löser nog problemet 🤔
 
B
Tigersåg. Städa det som syns rimligt efteråt, så mycket småbitar blir det faktiskt inte. Bit ihop det är ett skitjobb. Duscha efteråt o ta en kall öl.

Elda det inte. Vet en som la septictanken i bitar på majbrasan. Extremt tjock bäcksvart rök blev det.

Jag har mycket svårt att tro att nån ska hämta upp en taskigt rengjord 50år gammal skittank utan att ta bra betalt.
 
  • Gilla
Hi_Dog
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag har mycket svårt att tro att nån ska hämta upp en taskigt rengjord 50år gammal skittank utan att ta bra betalt.
Lägg ut den för en femhundring och hävda att det är 80 procent rabatt. Vissa köper vad som helst om det är rea...
 
  • Haha
  • Gilla
Hi_Dog och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Inser att det var en dålig förklaring. Tänk ett riktigt kasst tält.
Tyckte det var tydligt beskrivet. Lutar åt någon sådan lösning om ingen vill hämta upp den. ☺️
P Pligg85 skrev:
Jag kapar IBC kubiktankar med vinkelslip och kapskiva då det smälter lika mycket som det "sågar" plasten.

Tror nästan motorsåg är bäst för dig. Brukar mest smula och bli så grovt att det inte dammar och yr

Edit. Prova sätt ut på blocket. Kan vara de som vill gräva ner till bevattning och samlar regnvatten i och inte räds innehållet.
Trädgårdsodlare prövar ju alla sorters dynga och gör sitt egna guldvatten och allt vad det är.
Ja, precis. Låter den ligga på Marketplace/Blocket en period för att se om någon är sugen. Annars får jag kolla om jag får låna kompisens motorsåg. Tack för svar!
yoloboi skrev:
Här kommer trådens sannolikt mest idiotiska tankar men varför lägga filter på sig själv?

Idiotisk tanke 1. Går det med en fogsvans? Slänger inte spån så mycket.

Idiotisk tanke 2. Hur urbant bor du? Kan du bränna upp den och tillhörande skitrester? Eller är den fiberarmerad?
1) Har tänkt tanken själv men känns eventuellt som ett för tungt arbete för en fogsvans.
2) Inte tillräckligt ruralt.😬😬
A Anders Svensson5639 skrev:
Förmodar att du skall koppla in dig på kommunalt avlopp.
Jag hade låtit den ligga kvar i backen.
Jag slamsug ur min gamla, tryckte ihop det som gick och fyllde med jord/grus
Den behöver lämna plats för den nya tanken, så måste tas upp.
B BSOD skrev:
Tigersåg. Städa det som syns rimligt efteråt, så mycket småbitar blir det faktiskt inte. Bit ihop det är ett skitjobb. Duscha efteråt o ta en kall öl.

Elda det inte. Vet en som la septictanken i bitar på majbrasan. Extremt tjock bäcksvart rök blev det.

Jag har mycket svårt att tro att nån ska hämta upp en taskigt rengjord 50år gammal skittank utan att ta bra betalt.
Erfarenheten från att såga upp gamla plasttunnor för att samla regnvatten är att det blir ett regn av milimiterflisor över hela platsen som är omöjliga att få bort till fullo. Men det var med cirkelsåg och säkert fel klinga för ändamålet. Sen noterar jag att det ligger ett tiotal gamla trötta septitankar på Marketplace för någon tusenlapp inom några mils avstånd, så det kanske finns ett intresse trots allt.

Tack för alla bra svar! Efter att ha tjatat lite mer på entreprenaden som ska utföra arbetet så blir det till att prova Marketplace/Blocket, sedan vinkelslipen eller fogsvansen i full mundering omgiven av presenningar.💩☣️🪚
 
Cirkelsåg måste vara det bästa sättet att omvandla plasten till mycket spån och spruta iväg det några meter.
Tigersåg (eller den manuella varianten fogsvans) borde ge mycket mindre spån. Lägger du en presenning under så är det bara att vika ihop den sen så blir du av med allt spill.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.