Hej. När jag kopplade på pumpen i sommarstugan så började spruta vatten från en koppling mellan vattenkran och röraanslutning. När jag skruvade ur blev jag förvånad över att anslutningen enbart var en skruv och kona. Ändå har det hållt i 50 år. Vid försök att återansluta sprutade det vatten igen. Hur gör man?

• Närbild på en hand visar en demonterad krananslutning med en skruv och konisk packning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal vattenkran koppling med en skruv och kona synlig mot en vägg, tecken på vattenläckage.
    Skapa konto
Krilleman
I normalfallet ska inte muttern kunna gå att få loss från röret.

det ska vara en uppkragning som muttern trycker emot.

konan däremot ska vara lös.

Krilleman Krilleman skrev:
I normalfallet ska inte muttern kunna gå att få loss från röret.

det ska vara en uppkragning som muttern trycker emot.

konan däremot ska vara lös.
Ja, det var det jag reagerade på. Kopparröret borde vara uppkragat och mutter sitta bakom uppkragningen. Sedan lägger man konan mellan mutter och gängor och skruvar åt. Så var det dock ej. Har man möjligen förankrat konan i röret på något annat sätt? Något lim eller dylikt. Såg inga spår av sådant.

• Mässingsmutter, okragat kopparrör och en kon skildrade på träyta, diskussion om korrekt montering.
    Skapa konto
R Rumtog skrev:
Ja, det var det jag reagerade på. Kopparröret borde vara uppkragat och mutter sitta bakom uppkragningen. Sedan lägger man konan mellan mutter och gängor och skruvar åt. Så var det dock ej. Har man möjligen förankrat konan i röret på något annat sätt? Något lim eller dylikt. Såg inga spår av sådant.
Kan uppkragningen ha jämnats ut av vattenkraften?

R Rumtog skrev:
Kan uppkragningen ha jämnats ut av vattenkraften?
Nej inte om det varit rätt gjort som på din senaste bild.

Frusit någon gång?

Fotografen Fotografen skrev:
Frusit någon gång?
Det händer varje år men jag tappar alltid ur allt vatten varje höst. Det kan ju ha fastnat lite vatten där ändå.

R Rumtog skrev:
Det händer varje år men jag tappar alltid ur allt vatten varje höst. Det kan ju ha fastnat lite vatten där ändå.
Hur löste du det? Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.