31 227 läst ·
24 svar
31k läst
24 svar
Täta grävd brunn inifrån
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Vet inte hur många starter den kommer behöva göra, det beror ju på hur mycket vatten tanken rymmer. Men vi är ett litet hushåll i ett litet hus så det är nog inga bekymmer. Tänker att systemet väl är designat för normal vattenanvändningR rävlyan skrev:Pumpen ska vara under vatten den del som vippan i lägsta läget är på och stoppar den ,
den sköter sig själv med nivån , i bland går det höja eller sänka vippans funktion
start/stopp , det är bra om den sitter lite högre så pumpen är så mycket i vatten som möjligt .
Sen är rekomendationen för den sortens pump ca 6 - 7 starter i timman allra helst för 1 faspumpar
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Finns det något som säger vilket vatten som är bäst i en grävd brunn? Tänker förr när man hinkade upp så fick man väl troligen det översta vattnet. Detta är ju längst ifrån slammet i botten, tänker jag.
Produktutveckling: Fästa pumpen i en boj eller liknande, så den är typ precis dränkt hela tiden, och sen kommer vajern/kättingen med i matchen bara när det är lågt vatten så den inte slår i botten?
Edit: Denna lösning kräver ju en mjukare och mer följsam slang än den som sitter efter kröken nu. Men skulle det finnas vinst i detta månne?
Produktutveckling: Fästa pumpen i en boj eller liknande, så den är typ precis dränkt hela tiden, och sen kommer vajern/kättingen med i matchen bara när det är lågt vatten så den inte slår i botten?
Edit: Denna lösning kräver ju en mjukare och mer följsam slang än den som sitter efter kröken nu. Men skulle det finnas vinst i detta månne?
Det med tanken menar du tryckkärlet , inte den som bestämmer antal starter , det är förbrukningenL LimpTheGimp skrev:
Kärllet på bild är 60liter och räcker bra för ett hushåll , totalt förbrukningsvatten i den ca 40 liter
räkna själv kortare dusch 50 lit max tvätt ungefär lika , disk 20 liter ( utom vid rinnande vatten vid skölj )
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Jo självklart är det vattenförbrukningen som styr. Men det handlar ju då om att ha ett kärl som motsvarar förbrukningen. Förbrukar man mycket vatten och sätter in ett större kärl så behöver pumpen inte startas lika ofta, menar jag.R rävlyan skrev:Det med tanken menar du tryckkärlet , inte den som bestämmer antal starter , det är förbrukningen
Kärllet på bild är 60liter och räcker bra för ett hushåll , totalt förbrukningsvatten i den ca 40 liter
räkna själv kortare dusch 50 lit max tvätt ungefär lika , disk 20 liter ( utom vid rinnande vatten vid skölj )
Tvättmaskin, diskmaskin, duschkabin, toalett, handfat och kran i köket är vattenförbrukarna vi har. Tvättmaskinen går väl i snitt en gång i veckan. Diskmaskinen kanske var 3:e /4:e dag. Tror vi är rätt safe, det är nog sällan den kommer behöver starta fler gånger än så i timmen.
Och hur gick det med frun? 
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Det blev vanligt byggmax för fingjutning om jag inte minns fel. (Svärfar) skrapade ut gammal bruk mellan ringarna och bara satte nytt mellan ringarna på insidan. Jag var inte till mycket hjälp då jag gick med gips och kryckor. Vet ej hur mycket det hjälper men det blir ju iaf inte sämre.J JLindeman skrev:
Dock behöver jag gräva ett par meter bredvid brunnen och täta runt slangen (från pumpen till huset) från andra hållet då det är ett duktigt stort hål man gjort här här som inte gick helt bra att täta från insidan.
Tror att nästa lösning, om det skulle bli problem med brunnen, är att djupborra för huset och sätta klassisk handpump på den grävda.
Edit: Bör också tillägga att vi (ok, återigen svärfar) gjorde rent brunnen från insidan med högtryckstvätt. Inte helt genomtänkt först då vi körde med vattnet i brunnen som ju då bara cirkuerade och blev lite kläggigt (inte helt bra för högtryckstvätten) men rent blev det. Så tipset (för den som inte är mer snabbtänkt än vi var) är att använda vatten från granne eller annan anläggning om man skall göra rent insidan med högtrycken
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden